Следващата борсова звезда от интернет средите вече е тук - акциите на интренет радиото Pandora Media, което се радва на висока популярност, но ниски печалби, направи силен борсов дебют в Ню Йорк, като завърши сесията с ръст от 8,9% до 17,42 долара, след като преди това порасна до цели 26 долара, пише New York Times.
И така, само броени седмици след борсовия дебют на социалната мрежа за кариерно развитие LinkedIn, сега инвеститорите се избиват за акциите на онлайн радиото Pandora. Изпитващата финансови трудности американска компания с приходи от около 50 млн. долара за последното тримесечие е оценена по време на борсовото си излизане на повече от 3 млрд. долара.
Курсът на акциите още в началните минути на сесията се повиши с 45% до над 23 долара. Етикет с такава цена е като плесница за старата музикална индустрия: Warner Music, която създаде музикални величия като Фил Колинс и Ерик Клептън, беше продадена едва за 1,3 млрд. долара - твърде ниска цена при все, че новият собственик - богаташ с руско потекло, ще трябва да плати и дълговете на музикалната компания в размер на почти 2 млрд. долара.
Pandora Media изкара под прожекторите на Wall Street 14,7 млн. акции по 16 долара. В началото фирмата искаше да предложи дяловете си дори още по-изгодно, но дни преди първичното публично предлагане (IPO) повиши ценовия рейндж за своето с една трета до 12 долара за акция. Сумата от борсовите продажби на създадената през 2000 г. компания ще бъде разпределена между старите акционери.
Pandora Media предлага на своите слушатели музикална програма, която могат да съставят по свой вкус. 90-те милиона регистрирани потребители могат да слушат станцията през компютър, смартфон или в автомобила си, за чиято цел има сключени споразумения с Ford, General Motors и Mercedes-Benz. Приходите на базираната в калифорнийския град Окленд са от реклама.
За правата на музикалните изпълнения обаче тя трябва да плаща значителни суми. Именно заради спорове за такси с музикалната индустрия Pandora беше заплашена от фалит още през 2007 г. Успехът на приложенията й за iPhone обаче я върнаха в играта.
Еуфоричното търсене при последните първични предлагания на технологични компании налага все повече опасенията, че може да става дума за нов интернет балон. LinkedIn, китайския конкурент на Facebook - Renren и руската търсаюка Yandex направиха блестящи дебюти. Много инвеститори не спят заради възможното листване на интернет гигантите Facebook и Twitter. Според публикации на американски медии при листването си през 2012 г. социалната мрежа Facebook ще счупи всички рекорди и ще постигне оценка от около 100 млрд. долара, с една трета повече от досегашните прогнози.
След няколкомесечни спекулации бързо растящият американски портал за групови поръчки Groupon също се погрижи за вълнения на Wall Street. Основаната преди две години и половина компания направи своето IPO през миналата седмица. Groupon цели приходи от 750 млн. долара. От основаването си досега фирмата не е регистрирала печалба, но иска да спечели от постоянния интерес на инвеститорите към интернет фирми, който е най-висок от спукването на Dotcom балона преди десет години. Продажбите на акциите на Groupon ще са и индикатор за това, дали уеб браншът не е отново надценен.