Рязкото поскъпване на цената на горивата, земетресението в Япония, бунтовете в Северна Африка. Това не са сцени на поредния филм на ужасите, а условия, които са всичко друго, но не и благоприятни за авиобизнеса.
В това се увери и най-голямата германска авиокомпания Lufthansa. Полетите към връзки за Япония, които се ползват предимно за бизнес пътувания, са засегнали сериозно финансовите резултати на компанията, предаде Ройтерс.
„Изглежда, че ни става навик всяка година да се нагаждаме към нови предизвикателства“, заяви при представянето на доклада финансовият директор Щефан Гремкоу, намеквайки за пилотската стачка и затварянето на въздушното пространство над Европа заради исландския вулкан.
Сами по себе си продажбите са добри, но са пък от началото на годината са били засегнати от негативни процеси, отбелязва Бордът на директорите в писмото си до акционерите. Япония и Северна Африка са влошили резултатите досега с почти 40 млн. евро.
За да не спаднат още повече печалбите през 2011 г., Lufthansa затяга коланите. Авиокомпанията е успяла да намали оперативните си загуби през първото тримесечие на 227 млн. евро, докато година по-рано те са били в размер на 330 млн. евро.
Един от най-обезпокоителните фактори остава постоянно растящата цена на горивата. Разходите за керосин са скочили с една четвърт до 1,4 млрд. евро. За да намали загубите, авиокомпанията стартира програма, наречена „Hedging“.
Принципът е прост: купува финансови инструменти, които й позволяват да купува керосин на определени дати на определена цена. По този начин се намаляват рисковете от покачващите се цени. Така Lufthansa е успяла предварително да осигури около 85% от нуждите си от гориво за следващите седем месеца.
Ползвайки такива мерки авиомоманията действа като инвестиционна банка, но пък си заслужава – купено е гориво при средна цена от 92 долара за барел. В момента сортът Брент се търгува на борсата в Лондон на цена от около 118 долара за барел. По този начин, само през първото тримесечие, са били спестени 177 млн. евро.
Въпреки това за цялата година Lufthansa ще изхарчи за гориво цели 6,6 млрд. евро. За сравнение – година по-рано сумата е била 5,2 млрд. евро.
През първото тримесечие „Жеравът“, както наричат авиокомпанията заради птицата, изобразена във фирмения й символ, е отчел лек ръст на пътниците. Предвижданията за пролетта и лятото също са оптимистични, твърди Гемкоу.
По-скъпите билети за бизнес и първа класа също започват отново да се търсят – делът им приходите при далечни полети се е повишил с 2% до 53,6%. Сутиацията в Япония и Северна Африка обаче ограничава тази положителна тенденция и прави резултатите трудно предвидими.
За цялата година Lufthansa се надява на по-добри резултати от миналогодишните. За 2010 г. концернът, който има 117 000 служители, отчете приходи от 27,3 млрд. евро, а печалбата бе в размер на 876 млн. евро.
Прогнозата обаче не намери добър прием на борсата във Франкфурт, където акциите на компанията загубиха 1,3% от стойността си до 14,31 евро.