По всичко изглежда, че американската авантюра на Fiat се превръща във вълнуващо приключение. Днес италианският автомобилопроизводител обяви, че ще увеличи участието си в Chrysler от сегашните 30% на 46% до няколко месеца, веднага щом базираният в Детройт американски концерн изплати своите дългове към федералното правителство. Това се очаква да се случи още през второто тримесечие на годината. Цената на новите 16% от акциите на Chrysler е 1,27 млрд. долара.
Chrysler все още дължи 7 млрд. долара на правителствата на САЩ и Канада, които подкрепиха финансово концерна през 2009 г. и така го спасиха от фалит. В края на 2008 г. компанията получи първата спешна държавна помощ от 4 млрд. долара, които й позволиха да оцелее няколко месеца. След това последваха още няколко финансови инжекции.
Връщането на спасителните заеми към двете правителства е последното все още неизпълнено условие, което италианците поставиха на американските си партньори. Останалите бяха Chrysler да започне да сглобява икономични двигатели във фабриката си в Дънди (Мичиган), да продаде извън САЩ коли за 1,5 млрд. долара и да създаде компактен модел на базата на автомобил на Fiat, който да има разход на гориво до 5,9 л/100 км.
Сделката с американците позволи на италианската фирма да навлезе лесно на огромния американски пазар, който остава най-големият в света, независимо от спада в продажбите напоследък. Освен това тя даде и достъп до 10% от производствените мощности на Chrysler в Северна Америка. До този момент италианците не са инвестирали в американския концерн нито един долар, вложенията са под формата на италианска техника.
Главният изпълнителен директор на Fiat Серджо Марчионе заяви, че новото придобиване е „фундаментална крачка по пътя към създаването на един мечтан автомобилен колос“. „Обявената днес операция, заедно с планирания ръст от 5% до края на годината, ще ни доведат до реализирането на целта – да станем световен автомобилен производител – модерен, ефикасен и конкурентоспособен“, каза Марчионе, цитиран от Ройтерс.
През миналата седмица Fiat вече повиши планово участието си в американския концерн от 25 на 30%. Де факто италианците контролират напълно детройтския концерн още от новия старт на компанията, след като го спасиха от контролиран фалит през юни 2009 г. На няколко пъти Маричоне изразяваше желанието Fiat да стане мажоритарен акционер в американския производител, но това беше обвързано с горните условия.
Междувременно вчера италианската компания потвърди прогнозите си за положителни финансови резултати за 2011 г. Приходите трябва да нарастат с 2 до 3% и да достигнат около 37 млрд. евро.


Трудният въпрос какво е необходимо, за да прекрати Путин военните действия в Украйна
Варна е областта с най-много социални предприятия в страната
Какво ще бъде времето във вторник?
Шести ден Румъния протестира
Ето кой е спортист на Варна за ноември
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Warner Bros. е гръмкият финал на сделки за $4,5 трилиона
Компанията зад Roomba обяви фалит и ще бъде свалена от борсата
Фоули: Долар-йена може да е много вълнуваща двойка
Идва годината на търговията с изкуствен интелект
Кой печели и кой губи на българския автомобилен пазар през 202512
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Русия определи пънк групата "Пуси райът" за екстремистка организация
МОСВ следи качеството на морските води край Ахтопол
Европейската прокуратура поиска имунитета на евродепутата Илхан Кючюк
"Спаси София" предлага спешни промени в Изборния кодекс
Анди Мъри - един отдаден съпруг и баща на четири деца