Правителството ще обсъди през следващите няколко дни три основни мерки, които се очаква да намалят цените на горивата у нас за кратък период, съобщи днес в Министерски съвет министърът на финансите Симеон Дянков. Той, заедно с министъра на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков се срещнаха днес по обяд с представители на сдружения на автомобилни превозвачи, с цел набелязване на такива мерки. В срещата е участвал и премиерът Бойко Борисов.
Очакваният ефект от евентуалното изпълнение и на трите мерки е намаляване, по предварителни изчисления, на крайните цени на горивата спрямо сегашните с до 15-20 ст./л. Това заяви от името на превозвачите Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), която е предложила мерките.
Столарски посочи, че първата от мерките е отпадането на биокомпонента в горивата и по-точно на биодизела. Сега той е 3% от общия обем на дизеловото гориво. Ако неговото задължително използване отпадне, то производствените разходи ще намалеят, което ще доведе до намаление на цените на дизела с до 14 ст./л, сочат предварителните изчисления.
Ако тази мярка не е приложима, то резервният й вариант, по думите на Столарски, е отпадането на акциза върху биогоривото, което би могло да се отрази като намаление на крайната цена на горивата с 5-6 ст./л.
Другата мярка с цел намаление на цените на горивата е държавата да поеме по-голяма част от разходите за осигуряване и съхранение на т. нар. 90-дневни резерви от течни горива, които е необходимо да поддържа всяка страна от ЕС според директиви на Европейската комисия (ЕК). Сега една трета от тези разходи се поемат от държавата и две трети – от съответния производител или вносител.
Предложението е държавата да поеме половината от въпросните разходи, тъй като производители и търговци ги включват в цените си, и така цените на горивата биха могли да намалеят с още няколко ст./л. Разходите за поддържане на т.нар. задължителни минимални резерви само на Лукойл България са около 400 млн. лева годишно, допълни Столарски.
Финансовият министър Симеон Дянков коментира от своя страна, че утре заминава за Брюксел, за да разговаря с еврокомисаря по данъчно облагане и митнически съюз Алгирдас Шемета именно за възможността за реализиране на първата от посочените мерки – отпадане на използването на биокомпонента в горивата.
Дянков поясни, че за разлика от акцизите, чийто минимални стойности са договорени за всяка година, то при въвеждането на биогоривата изискването е до 2020 г. техният дял да достигне 10% при общото потребление на течни горива. Затова Дянков се надява, че няма да има проблем, ако временно биокомпонентът отпадне с цел поевтиняване на горивата.
Освен това, експерти от различни министерства ще трябва до няколко дни да преценят ще може ли да поеме държавата по-високи разходи за задължителните резерви от горива.
Дянков уточни, че въпросът за намаляване на ДДС или акциз на горивата не е обсъждан. Министърът отново повтори становището си, че акцизът у нас е на минималните договорени нива. Сега обаче той призна, че при акциза на бензина това не е точно така и той е с 4 евро/1000 л по-висок от минималния, обаче „намалението му на практика би се отразило с понижение с по-малко от 1 ст./л гориво, затова този акциз няма да намалява“.
Министър Трайчо Трайков информира, че по негови данни в 10 държави от ЕС цената на дизела е по-ниска от нашата при еднакъв акциз, което значи, че вероятно „производствените разходи на „Лукойл Нефтохим Бургас“ са по-високи". Трайков допълни, че правителството би могло да обмисли облекчаването на вноса на горива.
Малко по-късно шефът на Лукойл България Валентин Златев коментира пред журналисти в Министерски съвет, че цените на Лукойл България са от най-ниските в Европа и че при даденото от Трайчо Трайков сравнение не са отчетени стойностите на ДДС, на транспортните разходи и др. Златев посочи, че към момента има над 200 вносители на горива в България.
Шефът на Лукойл България подчерта, че компанията е заинтересована от по-ниски цени на горивата, защото иначе се свива потреблението в страната и съответно производството, което вече е спаднало от 7,5 млн. тона на 5,2 млн. т годишно. Златев допълни, че докато международните цени на горивата са се покачили с 23%, то при цените на Лукойл повишението е с 12%.
При това положение Лукойл България няма възможност да съкращава повече разходите си, защото това би довело да съкращаване на заети, подчерта Златев.
Той информира, че през миналата година Лукойл е инвестирал в бургаската рафинерия 620 млн. долара за инсталации, произвеждащи горива според европейските стандарти, а тази година започва инвестиция на стойност 1,2 млрд. долара.
преди 13 години Като е най-бедната държава в Европа и уж всеки е на 1 мнение в тази държава, защо за 1 протест, който би бил полезен и за обществото, и за отделния човек, и за държавата не се обединят всички,а няколко си стотин души само? Тък всеки е обединен в мрънкането и простотията и гледа да спести я от билетче, я от заплата, от данък, от скатаване на работното място и да остави на колегата да му свърши работата. После всички искаме висок БВП, заплати, хубави пътища и образование ( да не говорим към учителите как се отнасяме). Следващия път вместо да се каже " ооо колко е зле тък" да се отиде на протест, да се предложи добра идея, да се НАПРАВИ НЕЩО ХУБАВО! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "Трайков допълни, че правителството би могло да обмисли облекчаването на вноса на горива."Ами това е първото, което трябва да направи държавата, а не да ни хвърля прах в очите с "отпадането на биокомпонента в горивата" или "отпадането на акциза върху биогоривото". Трябвало е да стане отдавна и сега нямаше да го има този проблем! Пазарът сам може да регулира цените, ако няма административни мерки за закрила на монопола. От всичко, което се случва е ясно, че главната задача на държавата и в момента е да брани интересите преди всичко на Лукойл България. Ето и конкретното доказателство за това в следващата "мярка" на правителството: "държавата да поеме по-голяма част от разходите за осигуряване и съхранение на т. нар. 90-дневни резерви от течни горива". Значи Лукойл ще намали цените, но държавата т. е. всички ние чрез данаците си, ще трябва да платим за нещо, което е задължение на монополиста. Ако това не е нахалство и безочие... По-голям цинизъм е трудно да си представи човек... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Добър вечерСамо мен ли ме притесняват цифрите в тази статия:-3% биодизел оскъпяват производството с 14ст/л, т.е. 1% биодизел~5 стотинки, сиреч 10мл биодизел са 5 стотинки, 1л биодизел излиза 5лв.Тия хора от Антарктида ли го внасят-5.2млн.л. продадени горива при средна цена без ддс,акцизи и бози примерно грубо ей така 1000лв. на тон, това са 5.2млрд.лв. приходи, при положение,че за миналата година имат обявен приход от около 4млрд. лева. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години А някой може ли да ми каже защо през 2008г, когато цената на борсата беше с 30% по-висока от сегашната, крайната цена на литър бензин беше с 30ст по-ниска от сега?!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години "Шефът на Лукойл България Валентин Златев коментира пред журналисти в Министерски съвет, че цените на Лукойл България са от най-ниските в Европа" (може би затова и качеството на бензина в БГ също най-ниското в ЕС) и в същото време Министър Трайчо Трайков информира, че вероятно производствените разходи на Лукойл Нефтохим Бургас са по-високи"... Интересно ... в същото време от Лукойл ни иформират, че въпреки намалелите обороти ( прозиводствен спад от 7.5млн.т. на 5.2млн.т.) и свободен капацитет, ще инвестират 1млрд в производствени мощности (?!?).Това може би дава отговор на това, защо при цени от $140/барел през 2008 имахме цени от 2.50лв/литър, а сега ги постигаме при $110/барел. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Какво плащаме бе човек всички се услушват крият обороти и доходи,хвърляме където сварим *** си и после държавата ни е виновна .Не ,не е виновна тя, а ние.Трябва да плащаме ,но трябва и да искаме-касов бон,чисти улици,съседа да не храчи през балкона,заплатата си навреме и т.н.Трябва и да мислим,да купуваме местни продукти ,да се обличаме с български дрехи,да не се качваме в колата за да отидем до магазина и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Плащаме огромни акцизи върху горива, цигари, алкохол, данъци върху недвижима собственост, МПСта, ДДС винетки, и още и още.... знаини и незнаини пари наливани в държавата. Тя е като бездънна яма, и лошото е че няма нищо насреща. ВСИЧКО Е ПЪЛЕН ЛЕШ. Най-бедната държава в цяла Европа, и с най-ниските доходи, пълна мизерия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Ц, ефект няма и няма да има и ще го видиш следващия път, когато се опиташ да оспориш обективни данни под неясен предлог. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години август 2008: 1 барел петрол бе около 93 евро, 1 литър дизел около 2.50.сега: 1 барел петрол е 78 евро, 1 литър дизел е 2.60.резултата по-скъпо гориво при 16% по-евтина суровина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Не знам да ли бъркам , но г-н Златев твърди, че цената на петрола се е вдигнала 23%, а Лукойл едва 12 %, тов е манипулация на цифри.При цена 2.26 лева на дребно 0.70 лв. са акциз, ДДС е 0,45 лева, остават чисти 1,11лева в които са включени разходи за себестойност на нефта,разходи по производство, дистрибуция и разбира се печалба. При цена 2,53 лева акциза е 0,70 лева за литър, ДДС 0,51 лева , и чисти 1,32 лева в които са включени разходи за себестойност на нефта,разходи по производство, дистрибуция и разбира се печалба. надценката която се акумулира е 19% ,ръста на петрола е 23% по данни на Златев/може да поспориме/, В крайната цена се получава следното,петрола скача с 23 %А лукойл само 19%/казват 12 %/, благородни са, има едно ОБАЧЕ всички компоненти са постоянни и разходи за производство,работни заплати,разходи за дистрибуция.Знаем едно вдига се цената на компонента цена Нефт , която е около 0.60 лева за литър, и ПЕЧАЛБАТА като процент и като абсолютна стойност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар