Сделката, сключена с посредничеството на Адрес недвижими имоти на най-висока цена през 2010 година, е за тристаен имот в курорта „Слънчев ден” край Варна, съобщиха от агенцията. Апартамент с квадратура 175 кв. м е купен за 450 хил. евро в началото на септември.
Най-евтино през годината е продадено двустайно жилище в пернишкия квартал „Тева”. Сделката за имота с квадратура 65 кв. м е сключена за сумата от 11 248 евро в началото на февруари.
В София най-евтиният имот е продаден за 15 хил. евро, срещу които купувачът е получил двустаен апартамент в квартал „Витоша”.
Най-големият апартамент, който е продаден през агенцията през тази година, е с квадратура от над 208 кв. м и се намира в пернишкия квартал „Изток”. Цената му е 130 хил. евро. Най-малкият имот, за който е сключена сделка през изминалата година, е боксониера във Варна с квадратура 23 кв. м на цена от 22 хил. евро.
Най-възрастният купувач, сключил сделка през 2010 година, е на 80 години. Той е купил тристаен апартамент в южните райони на столицата срещу 80 хил. евро. Най-младият купувач на жилище през 2010 година е 18-годишен. Той се сдоби с едностайно жилище във варненския квартал „Техникумите” за 23 хил. евро. В морската столица се намира и кварталът, предизвикал засилен интерес и най-много огледи през изтеклата година – квартал „Левски”.
Обзор на 2010 година
Основен мотив на купувачите през 2010 г. беше задоволяването на основните им жилищни нужди, посочват от агенцията. Наложилата се в началото на годината най-търсена цена на имот от 50 хил. евро с малки корекции се запази и до края на годината. През есенните месеци със започването на по-агресивната кампания на банките се появи и доста активен сегмент с търсене до 70 хил. евро.
В течение на годината се промени характерът на търсенето - от просто търсене на имот в рамките на даден бюджет към търсене на продукт. Купувачите се интересуваха основно от двустайни апартаменти, по възможност ново строителство с акт 16, на комуникативни места.
Друг активен сегмент на пазара бяха бившите наематели, които се възползваха от ниските цени, но техните бюджети бяха до около 30-35 хил. евро. Те бяха основните клиенти за панелните имоти. През есента се забеляза ренесанс на търсенето на панелни имоти, след като се появи група купувачи, която нямаше финансова възможност за купуване на ново строителство, отбелязват от агенцията.
В последните няколко месеца на пазара излезе и малка група купувачи, които считаха, че дъното на цените е достигнато, а лихвите по депозитите падат и е изгодно да вложат събраните лихви от депозити в имот. Те започнаха активно да търсят имоти за инвестиция през третото и четвъртото тримесечие на 2010 г.
Това бе годината, в която инфраструктурата заемаше основно значение при търсенето на имоти. Кварталите без изградена инфраструктура сериозно пострадаха от спад в цените.
През годината сериозно се скъси периодът за сключване на сделките, посочват от компанията. Купувачите вече са с доста по-висока култура на покупката и са все по-взискателни.
В началото на годината най-активни бяха продавачите със сериозни финансови затруднения, като те достигнаха близо 30% от всички през първото тримесечие на годината. Най-активните продавачи през цялата година обаче бяха такива, които продаваха имот и се възползваха от падналите цени, за да купят по-качествено жилище или имот с по-добра локация.
При наемите 2010 г. беше годината на тоталната релокация. Основните типове наематели продължават да бъдат хора, които искат да живеят самостоятелно, такива, които започват работа или образование в даден град, или млади семейства, които очакват дете. Основно се търсеха двустайни апартаменти, но в последните месеци на годината имаше търсене и на тристайни, тъй като при по-големите имоти спадът в наемите на квадратен метър бе по-значителен.
Прогноза за 2011 г.
Пазар и купувачи има, но разликата между очакванията на продавачите и търсенето на купувачите не може да бъде компенсирана в рамките на преговорите, коментират от агенцията. Броят на сделките не е голям и няма основания да се очаква покачване.
Същевременно подобрението, което се забелязва в някои икономически сектори, и намаляването на качествените имоти на пазара постепенно ще стимулира купувачите. Цените на жилищата са стабилни и ще се запазят такива, ако не станем свидетели на драматични икономически или политически катаклизми. Натиск биха могли да окажат новите проекти, които стартират в момента, защото тяхната себестойност е сравнително по-ниска, но ефектът се очаква да се усети не по-рано от началото на 2012 година.
Друг фактор на пазара могат да се окажат банките, но за момента те нямат ясна политика за лошите кредити, което има и своя положителен ефект – кредитополучателите не се чувстват притиснати, защото срещат гъвкавост във финансиращите организации. Очакванията са да се запази очерталата се тенденция банките да водят битка за клиенти на полето на ипотечните кредити.
Имотите, които не могат да се продадат, много често се изкарват на пазара на наеми и тази тенденция ще продължи. По тази причина и заради по-трудния достъп до голям процент финансиране, обемът на пазара на наеми расте. Особено силно се усеща недостиг на жилища по трасето на метрото – от „Люлин” до „Младост”. В достъпните за обикновения българин райони в близост до метрото активни са и продажбите. С напредването на строителството на втория метродиаметър инфраструктурата в тези квартали рязко ще се подобри, което ще гарантира запазване и повишаване на търсенето там. Изключение правят централните части, „Изток”, „Изгрев”, където цените все още са твърде високи за възможностите на купувачите.
Друг фактор за мотивиране на търсенето на имоти в определени райони се явява все по-агресивната експанзия на търговските вериги в кварталите, което води до оформяне на нови атрактивни места, изгодни за покупка.
Моловете станаха важен фактор за бита на софиянци, но след първоначалната страст към пазаруването на едно място хората преоткриха очарованието на кварталните търговци и този сегмент от пазара се задвижи, подкрепен допълнително от достъпните наемни цени.
Броят на сделките с чужденци се запазва на нивата от предходната година. Купувачите са само рускоговорящи, но купуват както втори дом, така и градски жилища - всичко на минималните цени, но във всички сегменти на пазара. От агенцията очакват афинитетът им към българския пазар да се запази поради факта, че България им е позната като дестинация, както и заради близостта на езика и манталитета. Те ще продължат да бъдат движещ фактор, особено за пазара на ваканционни имоти.