Mail.ru Group се търгува при P/E (коефициент цена/печалба) от 103 и P/S от 25 (коефициент цена/продажби), което повдига логичния въпрос дали това е справедлива оценка на компанията.
Последната сделка с глобалните депозитарни разписки на дружеството от вчера са при цена от 36,34 долара за акция, което формира пазарна капитализация от 7,5 млрд. долара.
На база очакваната печалба от 73 млн. долара за 2010 г. това формира коефициент цена/печалба от 103. Очакваните приходи за 2010 г. са 303 млн. долара, което формира коефициент цена/продажби от 25. Прогнозите за 2010 г. са направени в края на септември тази година и са част от проспекта за предлагане на акции на дружеството, използван за база на този материал.
Очакваната печалба за 2013 г. е 285 млн. долара, при очаквани продажби за 695 млн. долара или рентабилност от 41%, спрямо 24% очаквана рентабилност за 2010 г. Дори печалбата, планирана за 2013 г. да бъде достигната, коефициентът цена/печалба ще бъде 26 при текущата цена.
За приключилата 2009 г. рентабилността е още по-ниска, или 22% при 44 млн. лв. печалба и 199 млн. лв. приходи. Очакванията са за ръст на продажбите с 37% годишно в периода 2009 - 2013 г.
Консолидирани резултати и прогнози на Mail.ru Group в млн. долари
Година | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Оборот | 199 | 303 | 415 | 553 | 695 |
EBITDA | 64 | 104 | 191 | 273 | 353 |
Печалба | 44 | 73 | 148 | 216 | 285 |
Рентабилност | 22% | 24% | 36% | 39% | 41% |
Книжата на Mail.ru Group се повишиха с 31,3% след IPO-то си, проведено в началото на ноември. При него емисията бе пласирана на максималната цена от ценовия диапазон, а именно 27,7 долара за акция. Чрез емисията дружеството привлече 912 млн. долара.
Дружеството притежава и дялове във Facebook (2,38%), Zynga (1,47%) и Groupon (5,13%), оценени на 1 млрд. долара, или 13% от текущата му капитализация. По последни данни капитализацията на Facebook е 33,7 млрд. долара.
Основният акционер в Mail.ru Group е Digital Sky Technologies, който общо контролира 10% от Facebook, но 7,62% от тях не са собственост на Mail.ru Group.
Основните активи на Mail.ru са пощата mail.ru, която е номер едно в Русия в сегмента си. Също така негови са месинджърите ICQ и agent@mail.ru, които са съответно втори и първи в Русия.
Портфейлът се допълва от games@mail.ru, първи в онлайн игрите в Русия, odnoklassniki и myworld, втори и трети в социалните мрежи в Русия, както и агенцията за подбор на персонал Head Hunter.
В проспекта на дружеството се споменава, че Русия е втора по брой интернет потребители в Европа с 53,3 млн. души, като отстъпва на Германия, където 64,4 млн. души ползват интернет.
Също така се споменава, че руският е 4-ят по говоримост език в света, като се използва от 250-300 млн. души. От тях в Русия са 141,9 млн. души, в Украйна - 46 млн., в Узбекистан - 27,5 млн., в Казахстан - 15,8 млн,. в Беларус - 9,7 млн.
Като предимство на Mail.ru се посочва потенциалът, произлизащ от ниското проникване на интернет сред руснаците от едва 37,6%. За сравнение във Великобритания то е 83,6%, в Германия - 78,5%, във Франция - 59,1%, в Чехия - 57%, в Китай - 28,3%, в Индия - 10,2%, в Бразилия - 45,2%.
У нас интернет потребители са 43% от населението, по данни към май 2009 г.
Делът на интернет в общия рекламен пазар в Русия е 9%, спрямо 16% в Китай, 14% в САЩ и 27% във Великобритания. За сравнение, в България делът на интернет рекламата е 3,2% през 2009 г.
Сравнителна таблица между Mail.ru и други интернет компании
Baidu | Yahoo | Mail.ru | ||
Ръст на продажбите на годишна база | 22,6% | 76,4% | 1,6% | 37,0% |
P/E | 25,3 | 93 | 22 | 103 |
P/S | 7,2 | 39 | 3,5 | 25 |
Рентабилност | 28,8% | 41,5% | 16,4% | 21,9% |
Сравнение с китайската търсачка Baidu и компаниите Google и Yahoo показва, че Mail.ru Group има най-високо P/E, въпреки че Baidu има двойно по-голям ръст на продажбите. В същото време Google, който отчита 22,6% ръст на продажбите, спрямо 37% при Mail.ru, има близо 4 пъти по-ниски коефициенти P/E и P/S.