IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Продължават премеждията при привличане на наематели в новите молове у нас

За промените на пазара на търговски площи у нас - генерални и необратими

12:32 | 13.08.10 г. 6
Автор - снимка
Създател
Продължават премеждията при привличане на наематели в новите молове у нас

Докато през 2006 г., когато се откриваха първите молове у нас, заетостта в тях беше почти (дори над) 100%, то пловдивският мол „Галерия Пловдив“, който започна работа през април, стартира със заетост от едва 8,4% от площите.

Това е само един от примерите за мащаба на промяната на пазара на търговски площи у нас и сигнал, че инвеститорите и операторите на търговски центрове за в бъдеще ще трябва да полагат все по-големи усилия, за да привличат нови наематели.

Ясно е единствено, че пазарът на търговски площи в страната се развива, преминава към нов и по-зрял етап, съпроводен от редица специфики в съответствие с моментната ситуация в сектора и по-общо - в икономиката. Като такъв, нито той, нито потребителите на него, някога ще бъдат отново както в началото – благосклонни, толерантни към грешки и еуфорични. Тези промени са генерални, трайни и необратими.

Въпреки че от инвеститора в мола в Пловдив – инвестиционния фонд European Convergence Development Company plc (ECDC) – уточняват, че през април молът беше неофициално открит, като се планира официално да отвори врати в края на септември, от компанията не крият, че срещат значителни затруднения в договарянето на нови наематели.

Рекордна година

Общо пет мола отвориха врати у нас от началото на годината, което добави над 200 хил. кв. м нови търговски площи на пазара в страната.

Още пет (а според някои източници – седем) се очакват и до края на 2010 г. в различни градове, с което общият обем от площи, който в момента е повече от 450 хил. кв. м, ще се увеличи с още 126 хил. кв. м, сочат специалисти.

С това, въпреки кризата и многобройните предизвикателства на пазара на имоти, 2010 г. се очертава като рекордна година по отношение на нови търговски центрове у нас.

Наред с това по някои данни в момента у нас има проекти за търговски центрове с обща площ от поне 550 хил. кв. м, които са замразени.

Всичко това направи сегментът изключително предизвикателен за основните играчи на него, които все още не са прекратили дейност, а активните наематели, които продължават да разширяват мрежите си – основно международните търговски вериги – станаха все по-предпазливи.

Под очакванията

След отварянето на „Галерия Пловдив“ фондът ECDC привлече и нови наематели, в резултат на което към края на юни заетостта в търговския център се повиши до 37%. Този резултат обаче е все още незадоволителен, дори според собствените оценки на компанията.

„Тази стойност е под предишните очаквания на управляващото дружество [на фонда] и е отражение на общата затруднена среда в областта на търговията на дребно в България в момента“, се казва в съобщение на компанията.

Понастоящем се водят преговори и с нови наематели, с които общата заетост в центъра се очаква да се повиши до над 70% до края на септември.

Липсата на достатъчно наематели често води до редица усложнения във функционирането на търговския център и налага промени в първоначалния бизнес план, които могат да засегнат множество заинтересовани страни, участващи пряко или непряко в проекта.

Ликвидни проблеми

В случая с „Галерия Пловдив“ ниското ниво на заетост и временните гратисни периоди в наемите, предоставени на наемателите, са предизвикали „краткосрочни ликвидни проблеми“, казват от фонда. Това може да доведе до необходимостта от преструктуриране на някои от условията по банковото финансиране, предоставено на компанията за проекта, както и на споразуменията с някои от ключовите доставчици на услуги за мола.

Фондът ползва заем от 44 млн. евро за реализацията на проекта, предоставен от Райфайзенбанк през 2007 г. Преди година компанията осигури допълнително финансиране за мола.

Бавното наемане на площите накара компанията да отложи отварянето на центъра с повече от година.

За пореден път беше отложено и откриването на друг мол на ECDC – този в Русе. Сега той се очаква да бъде отворен в началото на ноември в сравнение с планираното откриване за септември. Забавянето се дължи отчасти на закъснение в изграждането на прилежащата инфраструктура около обекта, както и на „трудните пазарни условия, които съществуват в регионалните градове в България“, уточняват от компанията.

Работата по проекта отчасти е улеснена поради факта, че много от останалите запланувани проекти за търговски центрове в града бяха замразени или отложени за 2011 г. Според компанията това е довело до известен ръст в интереса от страна на потенциални наематели през последните месеци и съответно – до напредък при преговорите с някои ключови модни и развлекателни марки.

Въпреки това и този проект е далеч от стабилен дял на запълняемост. По-рано тази година бе съобщено, че нивото на заетост в него е около 20%. От компанията се надяват до момента на отварянето този дял да бъде 75%.

Остават замразени и проектите на компанията в Бургас и Сливен, тъй като „не е било отчетено забележимо подобрение нито в условията на банковия пазар, нито в търговския сектор“, казват от ECDC.

В края на юни бе обявено, че фондът ще търси начини за продажба на активите, чието развитие е завършил през предходната година. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 1 rate down comment 0
troika
преди 14 години
За Варна - каниха ме в Варна Тауърс, амбицията им е да го направят за септември (което чудно как ще стане). В Гранд Мола днес имаше доста хора, свободни места имаше само на -2, -1 ниво беше пълно. Хората пазаруват предимно от Карфур, много хора вътре, много колички, *** нямаше. На горните етажи магазините имат много добри цени и хората масаво купуват дрехи и обувки, има много сериозни намаления на средно скъпи марки. Мол Варна ми остава малко скъп и не толкова масово да се купува.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 0
Bushon
преди 14 години
Техни официални анализи съм чел. Така че още тогава беше ясно, че ще има пренасищане и адска конкуренция. После дойде кризата... Нали никой не си въобразява, че такъв проект вече докаран до някакъв етап, може току-така да се ликвидира .... Основи са най-скъпото в един строеж ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 0
Bushon
преди 14 години
Аз пък още преди две години съм чел от Колиърс, Фортън и др. подобни, че България се очертава шампион по търговски площи на глава от населението.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 0
deyantod
преди 14 години
Докараха се сами в интерес на истината. ECDC е компания за инвестиции (фонд) с външен мениджмънт, който печели от такси за управление на инвестираните средства, тоест той повече отколкото Colliers или Forton е рисувал розова картинка. Обективно посредниците не са премълчавали истината, но са го правели тихичко, за да не дразнят предприемачите, които са техни клиенти и които са теглили заеми от банките. Числата за наситеност на пазара са си верни, само че всички ги тълкуват както дяволът чете евангелието. Те не вземат предвид, че БВП/глава от населението е 40% от средния за ЕС, значи, че и моловете не би трябвало да са повече. Отделно имаше големи концентрации в няколко града като Варна, Русе и Стара Загора, където изпитват най-големи проблеми. Пловдив също разочарова.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 0
blago72
преди 14 години
Възника ми интересен въпрос - а кой е съветвал тези хора да стартират проектите си? Живо си спомням как четях в прогнозите на разни фирми от ранга на Колиърс, Фортън и подобни, как търговските площи на човек от населението са няколко пъти по-ниски от тези в Западна и дори Централна Европа.И какво стана - ликвидни проблеми! Може ли алчността на интелигентните хора, които управляват тези дружества (за анализаторите от агенциите не коментирам, защото те имат мотиви да изкарват картинката по-розова) да ги откъсне толкова много от реалностите, че да очакват, че потреблението в България ще нарасне за 5-7 години 3-4 пъти?!Наистина е лесно да се говори ретроспективно, но неведнъж съм изказвал мнение в приятелски кръгове, че това е безумие! Изобщо не съм убеден, че много от големите фирми, които доведоха ЕСЕ (Мол Сердика и Карфур) в България ще заработят на печелба през следващите 3-5 години. Те могат да си го позволят, тежко им на малките играчи и българските собственици на магазини.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 0
MILOM
преди 14 години
Какво е положението във Варна-Гранд Мол е запълнен наполовина,Варна Тауърс е готова ,но не я откриват защото май не могат да намерят наематели-имаше табели за септември,сега за края на годината,с Галерията положението е май същото.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още