Международните търговски марки, които навлизат на българския пазар, остават „изключително предпазливи“, коментират от фонда собственик на Mall Veliko Turnovo.
В съобщение до акционерите си от инвестиционния фонд European Convergence Property Company plc (ECPC) обясняват, че такива вериги предпочитат да изчакат и да видят резултатите от първите месеци на дейност у нас, преди да се впуснат в по-нататъшно разширяване на мрежата си.
Въпреки предпазливия подход интерес към българския пазар не липсва и през последните години на пазара у нас стъпват все повече големи и установени марки като германската P&C, испанската Inditex (собственик на Zara) и др.
Тези марки са основните двигатели на търсенето на търговски площи в момента, като те обаче очакват значителни отстъпки от наемите.
Този факт, в комбинация със значителното увеличение на предлагането на площи, както и новите проекти, които се изграждат в момента, доведе до още по-голям отрицателен натиск върху наемните нива. Наред с това тази ситуация е причинила съкращаване на средната продължителност на споразуменията за наем, удължаване на гратисните периоди за наемателите и още повече стимули, които наемодателите предлагат като наеми, базирани на оборота и др.
През първото тримесечие на 2010 г. наемите в първокласните търговски центрове се понижиха с около 12,5% в сравнение с предходното тримесечие. Спадовете в регионалните търговски центрове бяха още по-големи, казват от фонда.
Инвестиционният пазар в сегмента на търговските имоти на практика замря, като през първите шест месеца не бяха регистрирани по-значителни сделки.
Продавачите на проблемни активи продължиха да понижават цените си, но като цяло на пазара има всеобща неохота за инвестиции в имоти.
Доходността от търговските центрове се понижи със 100 базисни пункта, като към края на първото тримесечие на годината тя беше 9,5%.
Наемните нива и капиталовите стойности не се очаква да се възстановят в краткосрочен план, като няма очаквания за повишение преди втората половина на 2011 г.