Голям остава броят на търговските центрове, които са замразени или спрени поради сериозни затруднения в отдаването на площите или липса на финансиране, съобщават консултанти в сектора на бизнес имотите. В момента на територията на страната има замразени над 552 хил. кв. м търговски площи в шопинг центрове в различен етап на строеж, сочи доклад на GVA Sollers Solutions за първото шестмесечие на 2010 г.
Към момента в големите областни градове в процес на изграждане са почти 418 хил. кв. м търговски площи в молове. Според инвеститорските намерения около 75% се предвижда да бъдат завършени и въведени в експлоатация до края на 2010 г., а останалите - през първата половина на 2011 г.
През първото полугодие в страната бяха въведени в експлоатация пет нови търговски центъра. С това общата площ на функциониращите молове у нас надхвърли 420 хил. кв. м спрямо над 233 хил. кв. м в края на 2009 г. От друга консултантска компания - Colliers International, отчетоха преди дни, че нетните отдаваеми площи достигат 452 хил. кв. м.
Към юни тази година показателят “търговски площи в молове на 1000 души население” у нас достига 102 кв. м в сравнение с 52 кв. м в края на 2009 г. Общо 203 хил. кв. м от площите в моловете в момента са в София, а други 96 хил. кв. - във Варна.
Нестабилната икономическа ситуация се отрази и върху площите на главните търговски улици. Голяма част от тях сменят своите наематели, но има и такива, които остават дълго време незаети, въпреки че някои от собствениците регулират наемните нива и предлагат гъвкави условия с цел по-бързото и по-дългосрочното отдаване на обектите си. Процентът на незаетост при тях през периода варира от 5 до 10%.
Търсене
Търсенето на търговски площи в молове през изминалия период остава на значително по-ниско ниво от предходни години. В резултат на повишеното предлагане привличането на наематели става все по-трудно, особено за проекти с неатрактивни местоположение и микс от наематели.
Най-привлекателни за наемане остават помещения на главни булеварди и на техни пресечки. Основен фактор при наемането на едно помещение все още е цената. Най-търсени през периода са малки обекти с площ 40 до 100 кв. м. Основните изисквания към тях са ниска цена, локация, човекопоток, размер на витрината, търговци в близост и състояние на помещението.
Цени
Продажните цени на търговските площи на главните търговски улици и булеварди в големите градове са се понижили средно с почти 13%, а наемните - с над 16%. Измененията са на годишна база при офертни цени.
Продължава тенденцията на предоговаряне на наемните нива на някои от помещенията.
Наемните стойности на търговските площи в търговските центрове през периода също бележат значително понижение. При предоговаряне на нивата пониженията са в размер до 30%, докато за период от 1 година офертните стойности са намалели с 25%, а в някои случаи дори до 50%.
Прогнози за второто полугодие
От компанията прогнозират повишаване на процента на незаетост на търговските площи. Според консултантите най-потърпевши ще бъдат търговските центрове с неатрактивно местоположение и микс, лошо управление и липса на гъвкавост при договаряне на наемните условия. Освен при моловете процентът на незаетост ще се увеличи и на търговските обекти извън главните улици.
До края на тази година се очаква активността в сегмента да е много слаба. Наемателите (с изключение на хипермаркетите) ще продължат да са предпазливи в експанзията си.