Разрастващата се средна класа в Китай харчи рекордни суми по време на почивки в чужбина, като по този начин подкрепя икономиките на страни от Япония до Исландия, коментира CNNMoney.
Миналата година китайските туристи са похарчили 215 млрд. долара в чужбина, сочи доклад на Световния съвет за пътуване и туризъм (World Travel & Tourism Council, или WTTC). Това е повече от годишното икономическо производство на Катар, а китайските туристи сега харчат много повече от гражданите на останалите страни, включително американците.
Броят на китайските туристи в чужбина е нараснал над два пъти до 120 млн. души през последните пет години, сочат данни на китайския национален орган по туризма и WTTC. Това означава, че един на всеки десет туристи сега идва от Китай.
„Растежът на китайските туристи, пътуващи в чужбина, е невероятен“, казва Дейвид Скоусуил, главен изпълнителен директор на WTTC за CNNMoney. „Голяма част от ръста е стимулиран от все по-голям брой хора от средната класа“.
Китайците се отправят на път в чужбина, когато домакинствата им постигнат приходи от около 35 хил. долара, казва Скоусуил. Между 2003 и 2013 г. около 21 млн. домакинства преминават този праг, допълва той. Очаква се други 61 млн. домакинства да постигнат това до 2023 г.
Китайският туристически бум е отчасти в резултат на държавните инициативи за насърчаване на пътуванията, например чрез построяването на нови летища. Това е част от много по-голям план на правителството за насърчаване на потребителските разходи и намаляването на зависимостта на икономиката от производство.
Китайците предпочитат да пътуват из Азия, когато за пръв път излязат от страната, но напоследък са станали по-авантюристични и пътуват по-далече, казва Скоусуил. Европа и САЩ са популярни опции.
По-възрастните туристи предпочитат организирани групови пътувания, но по-младото интернет поколение предпочита да пътува самостоятелно, допълва Скоусуил.
От бума на китайските пътувания до голяма степен печели Япония, която отбелязва скок на приходите от чужди туристи от 49% през 2015 г., сочат данните на WTTC.
„За японците е почти изненада какъв успех отбелязват“, казва Скоусуил. Поевтиняването на японската валута привлича чуждестранни туристи.
Исландия е друга страна, чиято икономика намира подкрепа от все по-големия наплив от китайски туристи. Според данните на WTTC туристическият сектор на Исландия се е разраснал с 19,4% през 2015 г., с което значително задминава икономиката като цяло.