IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

АЕЖ: Натискът върху журналистите в България расте

Икономическият натиск върху редакционното съдържание измества оказвания от политици и собственици на медии, отчитат от Асоциацията на европейските журналисти

22:30 | 09.10.15 г. 6
АЕЖ: Натискът върху журналистите в България расте

„Културата на натиска” в българските медии става все пo-широко разпространена, като налице са устойчиви тенденции за контрол и ограничаване на плурализма. Това показват резултатите от проучването на Асоциацията на европейските журналисти – България (АЕЖ-България) за свободата на словото през 2015 г., осъществено онлайн сред 143-ма журналисти на национално ниво.

Мнозинството от анкетираните – 53,8% признават, че лично са били възпрепятствани да упражняват свободно работата си, докато 72% споделят, че са свидетели на това техни колеги да бъдат подлагани на неправомерен натиск. Сред формите на натиск тази година начело излиза нов за наблюденията ни метод – този на разпространяване на слухове и клевети за журналистите, посочен от 40,6% от участниците в допитването.

Оценка на медийната среда

Отговорът на традиционния въпрос „Как оценявате по петобалната система свободата на словото в България?“, тази година се колебае между оценките „задоволителна” (31,5%) и „лоша” (42%). За сравнение, в проучването от 2013 г. 52% от анкетираните оцениха свободата на словото в страната като „лоша”, а 40% като „задоволителна”. На практика през 2015 г. се наблюдава относително подобрение в усещането за свобода на словото, въпреки че проучването показва влошаващи се тенденции към автоцензуриране и концентрация на медийната собственост.

Нарастващ натиск върху журналистите

Отговорите с „да” и „не” за неправомерен натиск върху работата на журналистите се разделят почти по равно, когато става въпрос за личния опит на анкетираните. („Неправомерен натиск“ е определено във въпросниците като заплаха за физическия, финансов и морален интегритет на респондента). Все пак, надделяват тези, които посочват, че лично са ставали обект на натиск в работата си – 53,8%.

Други 46,2% отричат да са имали подобен опит. Наблюдава се близо 8% увеличение на респондентите, признаващи за неправомерна намеса в журналистическата си работа спрямо 2013 г., когато по-малката част от анкетираните, 46,15%, заявиха, че са се сблъсквали с подобно явление. Мнозинството (72%) съобщават, че са били свидетели на натиск, който е бил оказван на техни колеги.

Данните сочат, че влиянието на външните и вътрешните източниците на натиск спрямо редакционните екипи, е разпределено по равно. Любопитно е обаче, че икономическият натиск върху редакционното съдържание измества този, оказван от политици и собственици на медии.

Икономическите субекти (69,2%) и рекламодателите (60,8%) са новите властелини на медийното съдържание, показва проучването. Продължава и сериозното влияние на политически лица (67%) заедно с държавни и общински институции (42,7%). Анкетираните уточняват, че „политическите лица често представляват държавата, но също така и икономическите субекти и работодателите”. Намеса в редакционното съдържание се оказва дори и от „други собственици на медии”, което затвърждава впечатлението за тематично еднообразие и шпалир от медии, удобни на властовото, политическо и икономическо статукво.

Автоцензурата – начин за избягване на натиска

Само 9% от анкетираните обявяват, че редовно сами спират своя публикация/репортаж или отбягват една или друга обществено важна тема. 46% съобщават, че това им се случва, но е рядко явление, а останалите 45% заявяват, че не се самоцензурират. Сред причините за това явление се посочват фактори като натиск от собствениците, страх от санкции, поведение за запазване на финансови приходи (от реклама), мързел, конформизъм и инертното поведение, близост на журналистите с обектите на тяхната работа.

Основни проблеми на медийната среда

Непрозрачната собственост (65,7%), монополизирането на медийната среда (82,5%) и сливането на политически и икономически интереси в управлението на медиите (83,9%) са трите най-често споменавани проблема на българските медии. Като сериозни недостатъци са посочени и ниската образователна и практическа подготовка на журналистите (62,9%). А всеки втори анкетиран отчита като проблем неефективната саморегулация в сектора.

Възможни решения

Сред най-честите мерки за подобряване на медийната среда се посочват: приемане на практики срещу концентрацията на собствеността и разпространението (76,9%); осветляване на собствеността (65,7%); осигуряване на допълнителна квалификация на журналистите (60,8%); създаване на нови форми на независими медии (60,1%).

Заплахите със съдебно преследване – най-разпространени на регионално ниво

Повече от половината регионални журналисти, с които АЕЖ-България се свърза, лично са ставали обект на заплахи във връзка с работата си. Най-чести са заплахите със съдебно преследване, следвани от заплахите с уволнение, физически заплахи и заплахи към близките на журналистите. Начело сред източниците на заплахи са политическите лица, посочени от 26% от анкетираните, след които се нареждат местни бизнесмени (23%) и общински власти и криминални организации (съответно с по 17% от отговорите).

Разпространен метод за влияние върху медийното съдържание са договорите за информационно обслужване на общинско ниво, в някои от които дори фигурира условие за „опазване на добрия имидж” на административните власти за три- или петгодишен период.

Според 81% от анкетираните в регионалните медии се упражнява цензура, като тя обхваща основно материалите с регионален характер, отразяващи бизнес-икономически (50%) и административно-политически теми (40%). Близо една трета от участниците в допитването посочват, че си налагат автоцензура.

За изследването

Проучването за свободата на словото на АЕЖ-България се провежда за трети път през 2015 г., предшествано от подобни изследвания през 2011 г. и 2013 г. То е непредставително и е осъществено онлайн сред 143 журналисти през периода 19 юни - 30 юли 2015 г. 

Изследването се провежда в рамките на проекта на АЕЖ-България „Медиатор” с подкрепата на фондация „Америка за България”. Статистическите данни са обработени от „Алфа рисърч”, а автор на анализа е Илия Вълков, журналист в телевизия BIT и преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет Св. „Климент Охридски”.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:18 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

6
rate up comment 1 rate down comment 1
Атанасио
преди 9 години
В коментар 4 съм пропуснал да дам адрес - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1552051295073099в който съм обяснил подробно казаното от цар Соломон Основното е ,че всеки трябва да отговаря за делата си и високопоставените(държ.служители и ''4-власт) ще отговарят повече
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 1
Атанасио
преди 9 години
''Медиите имат обществена функция да осигуряват достоверна и общественополезна информация на обществото като цяло... Поради своята роля на посредници в информационния процес, медиите са уязвими на завладяване и подчинение на частни интереси, които могат да ги използват за цели, различни от "общото благо" - http://glasove.com/interviuta/48954-za-svobodata-na-slovoto-i-za-slovobludstvotoВ своята Харвардска реч (1978) Солженицин с нобел по литература твърди, че всички съвременни медии насаждат невежество и агресивност у хората, чиито божествени души се пълнят с клюки, безсмислици и празнословия:Днешните медии се превърнаха в най-голямата сила в Западните общества. Четвъртата власт медиите е много по-могъща от другите три власти: законодателната, изпълнителната и съдебната. При това положение човек се пита: чрез какъв закон е била избрана тази четвърта власт и в крайна сметка пред кого е отговорна тя? - http://nobelisti.tripod.com/id10.html
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 1
Атанасио
преди 9 години
продължение на коментар 3 Цар Соломон вторият син на цар Давид го е казал в книга Премъдрост глава 6 стих 5 - ''...и съдът над управниците е строг, защото малкият заслужава милост, а силните ще бъдат силно мъчени'' - http://***.bg-patriarshia.bg/index.php?file=bible_old_testament_26.xml#6 ,и затова Христос казва ''тук има повече от Соломона''/Мат.12:42/Под ''силни'' се разбира държавни и недържавни служители(банкери и т.н. олигархия) включително и ''4-власт'' защото заради тяхните действия или бездействия стават войни умират милиони и във бъдеще може милиарди ,и нормалната логика е да отговарят повече пред Бог.''4-власт'' трябва да внимава защото и тя става съучастник - http://svetoven.pogled.info/news/62056/Mediina-voina-i-triumf-na-propagandataи това - https://***.facebook.com/bultimes/videos/504308229721932/Води се информационна война - http://***.dokumentalni.com/?p=1927
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 1
Атанасио
преди 9 години
За мен сега има ''5-власт'' - интернет която се цензурира по-трудно но има и много лъжеинформация.Аз събирам факти с години и пиша много за всичко като например престъпленията на САЩ срещу човечеството - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1569004520044443и още куп факти как са ограбвани хората за да знаят какво да се иска от политиците и т.н. държ.власти - https://***.facebook.com/atanas.shalapatov/posts/1442612112683685Най-важното сега(тъй като сме пред свършен факт) е какво трябва да се направи за да не стане хаос и войни(коментар 1 и 3) - http://darikfinance.bg/***/116481#commentsЗапочва се със забрана на офшорките ,данък върху лихвите по държ.дългове и ''данък Тобин'' с цел 6% бюдж.излишъци които се инвестират в точно определени неща за да се избегне петролната катастрофа и глобалното затопляне Пиша ,преповтарям за да запозная повече хора с фактите а те да запознаят още хора като геометрична прогресия за да има силно гражд.общество
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 1
Сините камъни
преди 9 години
Че има ли още накъде?....................................................................
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 2
STRAHO
преди 9 години
Грантовата жирналистика се разрастна. Соросовите подопеченици са се развихрили яко.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още