Асен Лисев е основател и управляващ директор на MBL, една от компаниите, специализирани в предоставянето на консултантски и брокерски услуги в областта на бизнес имотите. MBL е асоцииран партньор на глобалната консултантска компания CBRE.
Професионалният опит на Асен Лисев покрива широк спектър от финансови услуги, инвестиционно консултиране и брокерски услуги в много сектори от недвижимите имоти, включително офис, търговски, индустриални сгради, хотели и жилищни имоти. През годините е работил по големи и комплексни сделки и проекти, консултирал е инвестиционни фондове, купувачи и продавачи като Europa Capital, Heitman, BelRom, DanaosDevelopment, ECC, GE, ImmoEast, MerrillLynch, QuinlanPrivate, Soravia, WarburgPincus и др.
Има степен MBA по финанси от Kogod School of Busines, Вашингтон (САЩ) и бакалавърска степен по икономика от Софийския университет "Св. Климент Охридски".
С Асен Лисев разговаряме за етапа на развитие, на който се намира българският пазар на бизнес имоти. Достигна ли пазарът зрялост и доколко сме атрактивни за чуждестранните инвеститори, които видимо разширяват географския си хоризонт при инвестициите в Европа.
- Как стои българският пазар на бизнес имоти в Централна и Източна Европа и в Европа като цяло?
- През 2015 г. обемът на сделките с доходоносни имоти в България допринесе незначително към общия оборот в Европа (273 млрд. евро) и в частност този в Централна и Източна Европа (9,98 млрд. евро), където първенци по сключени сделки бяха Полша и Чехия, а водещ сектор (над 45%) беше този на търговските площи. За същия период общата стойност на сделките с доходоносни активи у нас бе малко над 25 млн. евро.
- Може ли да се каже, че пазарът е достигнал зрялост?
- Ако зрялост наричаме състояние, при което пазарът предлага дълбочина и висока ликвидност, а същевременно същият се радва на интерес от страна на разнообразни по националност и инвестиционна стратегия купувачи, то отговорът е не, пазарът ни не е достигнал зрялост. Това, което нашият пазар е достигнал, е състояние, при което предлагането се формира от проблемни имоти, продавани от банките, и имоти, генериращи доход, при които е налице или нереалистична продажна цена, или допуснати грешки при структурирането на договорите за наем.
От своя страна търсенето бива представено основно от опортюнистично настроени български инвеститори, търсещи имоти, които имат потенциал да увеличат стойността си посредством активен и опитен мениджмънт. Ниската им покупателна сила е причината тези инвеститори да таргетират основно сделки до 10-15 млн. евро, а това пък е причината да не виждаме по-мащабни (50+ млн. евро) сделки през последните четири години.
- Доколко атрактивна е България за чуждестранни инвеститори в момента?
- От края на миналата година забелязваме известно повишаване на интереса на чуждестранни инвеститори към България. Интересът им е провокиран от сравнително високата постижима годишна доходност по сделки с доходоносни бизнес имоти у нас (8,5-9,5%). През последните години високият интерес към установените пазари от Централна и Източна Европа (Полша, Чехия, Унгария) доведе до покачване на цените в тези страни, съответно доходността вече не е толкова привлекателна. Тази тенденция се очаква да продължи и през 2016 г. и е въпрос на време да видим сключени сделки.
За съжаление, България отстъпва пред Румъния по атрактивност за инвеститорите. Като цяло институционалните купувачи предпочитат северната ни съседка главно заради по-големия и по-ликвиден пазар, както и поради успешното реформиране на критични за инвеститорите области.