IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пл. Бобоков: Пазарът на моторни масла е лакмус за състоянието на икономиката

Украйна е перспективен пазар за българския бизнес, вярва председателят на УС на "Приста ойл"

08:15 | 26.11.14 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Пламен Бобоков. Снимка: <em>Приста Ойл</em></p>

Пламен Бобоков. Снимка: Приста Ойл

Пламен Бобоков е председател на Управителния съвет на "Приста ойл Груп". Основната дейност на компанията е в две направления – производство и търговия с моторни масла и акумулаторен бизнес. В структурата на холдинга е "Монбат", един от сините чипове на Българска фондова борса (БФБ).

"Приста ойл Груп" оперира в повече от 20 държави в Централна и Източна Европа, в Близкия и Средния изток, Централна Азия и Северна Африка. 

С Пламен Бобоков разговаряме за перспективите пред големите компании у нас, за предизвикателствата около ситуацията с Украйна и за плановете за излизане на борсата, които имаше "Приста ойл". 

Г-н Бобоков, близо сме до традиционните седмици на равносметка за изминалата година. Какво се случи на пазара за моторни масла у нас през 2014 г.?

- Годината беше напрегната за нас. Пазарът продължава да се свива, което е обезпокояващо, защото нашият продукт прониква навсякъде. Няма сегмент в икономиката и в националното стопанство, където да не се ползват такива продукти – независимо дали по-специални или по-обикновени. Един от лакмусите, който дава реална информация за движението на икономиката, е консумацията на масла. Ако тя се свива, значи икономиката спада и обратното – ако пазарът започне да се вдига, това означава, че икономиката се развива.

Какво показва този лакмус за състоянието на икономиката?

- Смятам, че нещата не са добре в нашата държава, но ние не чакаме нещо да се случи, а търсим резултатите. Борим се, търсейки нови пазари, стратегически партньори, нови региони, в които няма икономическа криза и има нови пазарни възможности. 2014-та беше подготвителна година за следващия 3-годишен план на "Приста ойл".

Каква е последната инвестиция на групата?

- Последната ни завършена инвестиция е модернизацията на "Верила Лубрикантс" и е за 3 млн. лева. Насочена е в три основни направления: двойно увеличаване на производството, увеличаване на качеството на произвежданата продукция с гаранция за нейното постоянство и третото е в лабораторното оборудване, което гарантира тотален контрол върху качеството – на суровини, материали, производствени процеси и т.н. В момента производственият капацитет в завода е 4 хил. тона, но реално произвеждаме 2 хил. тона. Проблемът обаче не беше толкова в капацитета, колкото в качеството и надеждността. Един ден става супер, след една седмица – пълен провал, тъй като човешкият фактор беше много силен. С автоматизацията, новата линия и супер хомогенизаторите, които сме закупили, сме изключили човешкия фактор. Засега няма да назначаваме нови хора – тук работят 50 души, но можем да ги увеличим двойно, стига да се увеличи производството, стига да има икономическа логика за това.

Къде търсите нови възможности за развитие?

- В Близкия изток, Африка и Централна Азия. Най-възловото е подходящият партньор – има ли подходящ партньор, стигнем ли до определен момент на развитие, правим завод и увеличаваме присъствието си в региона. Един от дистрибуторите ни е шейх Ал Тани, племенникът на емира на Катар. Той внася в емирството Bugatti, Lamborghini и Bentley и четвъртият му бранд е "Приста ойл".

Как се отрази кризата в Украйна на бизнеса?

- Бизнесът ни започна да се увеличава, защото старите играчи, които са заели големите пазарни ниши, излизат от Украйна. Един пазар обаче не търпи вакуум. Така че, който е по-бърз, който е на правилната позиция – ще успее. Като цяло украинският пазар е много перспективен. Представете си пазар, на който досегашният лидер – не е тайна, че Русия владееше 60-70% от пазарните ниши във всяка индустрия – вече го няма. Политически Украйна вече е ориентирана към Европа, културно и езиково е близка до България, а и ние имаме нужда от нови пазари.

Като голям инвеститор, как оценявате заявката на правителството, че фокусът ще бъдат малките и средните предприятия? И от какво тогава ще се нуждае големият бизнес?

- Големите компании нямат нужда от толкова много подкрепа, макар че една добра дума, казана на правилното място на даден форум, може да отвори вратите в пъти по-бързо като време. България обаче страда от лошия си имидж и малко компании ни имат доверие. Това създава много големи проблеми и институционална подкрепа, добре работеща банка за експортно финансиране, Агенция за експортно застраховане, желаещ да помогне министър, би дало тласък.

Имаше много коментари за номинацията на Божидар Лукарски на поста икономически министър, но няма никакво значение каква е неговата квалификация. Министър е политическа фигура и той трябва да носи положителния заряд, да подкрепя инвеститорите, независимо от коя индустрия. Що се отнася до малките и средните предприятия – те не могат да съществуват сами за себе си, ако няма големи компании.

Единственото изключение са услугите и туризма. Като цяло в индустрията, сериозната индустрия – химия, машиностроене, металургия, всички малки и средни компании са само обслужващи. Това е една голяма симбиоза, която не трябва да се нарушава.

Какви препоръки можете да направите за мерки, насочени към стимулиране на големия бизнес?

- Бих препоръчал например да се работи за разкриване на дипломатически мисии. Как да развиваме бизнес в Африка, като има само три посолства на целия континент? Всеки ще каже, че няма пари в бюджета, но все от някъде трябва да се започне. Първо трябва да се инвестира, за да се берат след това плодовете. Никой досега не си е направил труда да направи стратегия за развитие на тази държава, нито знаем къде отиваме, нито какво искаме да бъдем. Дори една малка компания не може да се развива, ако няма план.

Най-хубавото нещо е, че в момента имаме политически диалог и това е уникален шанс да седнем и да помислим кои са стратегическите сектори и къде да се развиваме. Предимствата на малките държави, като България, са, че лесно и бързо могат да се възстановят. Те не са като грамадните мощни икономики, които изискват повече време и усилия, повече средства.

Къде останаха заявките за излизане на "Приста ойл" на борсата?

- О, планове има. Ще дойде време и ще ги коментираме.

Свързани компании:

Монбат АД(MONB)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:48 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.
Финанси виж още