Учителите в България са намалели със 17 на сто за периода от учебната 2007/2008 до 2013/2014 учебна година, като вече са 45 093 души. В това число влизат учители, директори и помощник-директори с преподавателска заетост, но възпитателите не са взети предвид. Това е едно от заключенията на Сметната палата, след като институцията провери какви са социалните и икономическите ефекти от оптимизирането на училищната мрежа.
От учебната 2007/2008 до миналата учебна година нараства относителният дял на учениците, прекратили преждевременно обучението си в страната поради заминаване в чужбина. От всички ученици, напуснали училище, те вече имат относителен дял от 34,3%, докато през 2007/2008 учебна година са били 19,7%.
Сметната палата отчита още, че все по-малко ученици напускат училище, защото не искат да продължат да учат. През учебната 2007/2008 година те са били 24%, докато през последната учебна година са били 14 на сто от всички ученици, които са отпаднали от образователната система.
За периода от началото на 2012 г. до края на 2014 г. са ремонтирани 71 училища в изпълнение на Националната програма „Оптимизация на училищната мрежа“, сочи докладът на Сметната палата. Общата стойност на ремонтите е 5,46 млн. лв., като по това перо са изразходвани най-много средства от програмата. За подобряване на материално-техническото оборудване са изразходвани общо 699,5 хил. лв., като от възможността са се възползвали 33 училища. В 16 от училищата са били създадени условия за столово хранене, като изразходваната за целта сума е 461,38 хил. лв.
През одитираните две години само 4 училища са се възползвали от възможността за закупуване на автобус, като по програмата за взети общо 6 превозни средства. С тази мярка програмата цели да се облекчи достъпът на децата до образование, но интересът към нея е най-слаб, се посочва в доклада. По Националната програма обаче се предоставя само автобус, а изпълнението на мярката, свързано с организирането и осъществяването на транспорта за учениците, остава извън рамките на програмата, подчертава Сметната палата.
Като препоръки към министъра на образованието одиторите посочват, че трябва да се изисква от училищата данни за критерии за оценката на проектите и доколко са били изпълнени те. Сметната палата е и на мнение, че трябва да се преразгледат показателите, които измерват колко ефективна е програмата, а също и тези, които се използват, за да се анализират проблемите на училищата в дадена община.