IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Търговските вериги ще публикуват в интернет условията си за доставчиците

КЗК ще прави списък на супермаркетите със „значителна пазарна сила“, предвижда законопроект

11:16 | 06.03.14 г. 4
Търговските вериги ще публикуват в интернет условията си за доставчиците

Депутатите от" Коалиция за България" са подготвили вече проект за изменение на Закона за защита на конкуренцията, който ще регулира отношенията между супермаркетите и производителите. Проектът е обсъден в обществения съвет към парламента с участието на представители на търговците, каза народният представител от левицата Корнелия Нинова пред bTV.

Йордан Матеев от Сдружението за модерна търговия обаче заяви, че търговците не са виждали проекта и не са участвали в изготвянето му, затова има огромен риск от опорочаване на регулациите, като е възможно да се стигне до свръхрегулации.

Корнелия Нинова разясни промените - въвежда се понятието „значителна пазарна сила”. „Значителна пазарна сила“ означава предприятие, което не е с господстващо положение, но с оглед на своя пазарен дял, финансови ресурси и отношения с други предприятия, може да попречи на конкуренцията на съответния пазар, тъй като неговите доставчици са зависими от него, разясни социалистката.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) трябва за 3 месеца да изготви методика и да каже кои фирми имат значителна пазарна сила. КЗК трябва да каже и дали общите условия на супермаркетите нарушават българското законодателство, а след това тези общи условия да бъдат публикувани.

"Понятието не е ясно, не е познато в европейската практика, прилага се в няколко страни, но те са заплашени от санкции", възрази Матеев. Според него това понятие дава огромна власт на КЗК, която се превръща в законодателен орган, която ще решава кой ще влезе в „черния списък“ на компании със значителна пазарна сила.

„Глобата, която веригите може да отнесат, е 10% от оборота им. Абсурдно е подобни глоби да се отнасят към този сектор. Конкуренцията между търговските вериги е най-голяма в целия ЕС“, коментира Матеев. Той посочи, че десет големи вериги държат общо една трета от пазара, десетки по-малки вериги държат още 15%, останалото са малки магазини и пазари. Ако една верига не ви харесва, отивате във втора или трета. Има търговски вериги, които нямат входни такси, каза Матеев.

Той допълни, че държавата може да нанесе големи щети на търговците, на производителите и потребителите, които ще бъдат ударени с по-високи цени.

Нинова не се съгласи, че подобни практики не са популярни в ЕС. Тя поясни, че Европейската комисия е издала „зелена книга”, в която са обяснени порочните практики. Всяка държава членка може да решава тези проблеми според националното си законодателство. КЗК е независим орган, затова тя трябва да определи какво е „значителна пазарна сила“, заяви Нинова.

Тя цитира и конкретни общи условия, които са в ущърб на производителите. Ще се забрани на веригите да забраняват на производителите да си формират сами цените, допълни тя. Депутатът обаче отрече парламентът се меси в ценообразуването.

По отношение на таксите, които производителите плащат, тя заяви, че веригите искат многобройни такси, които обаче трябва да отговарят на извършените разходи.

Излизаме от свободния пазар и отиваме към една икономика, която вече се провали, отговори  Матеев. Той отново прогнозира, че цените ще се вдигнат значително.

"Веригите натискат производителите за ниски цени, защото българският потребител е най-бедният в ЕС, а страната е в стагнация. Производителите в България плащат по-скъп ток и по-скъпи лихви по заемите, отколкото конкурентите им, в същото време ползват по-ниски субсидии. Имаме 33% сив сектор. Това създава нелоялна конкуренция, затова ние се надяваме държавата да намали този сив сектор, защото голям част от натиска към производителите идва по тази линия", допълни Матеев.

„Искаме да поставим всички на равноправна основа и тези, които са силни, да не злоупотребяват“, отговори Нинова. Между първо и второ четене на проекта сме готови за промени, обеща тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:35 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 1
bgMan
преди 10 години
Въпреки това аз съм за.Имам познат на високо ниво в една от тях.Собственикът е един. Имитира се конкуренция и разнообразие от марки и предлагани продукти докато в повечето случаи само опаковките са различни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 0
Гари
преди 10 години
Кауфланд и Лидл имат един собственик, Карфур е собственост на гръцка фирма франчайзер, Билла и Пени имат трети собственик. Няма начин който и да е от тях да надхвърля 33%, вериги дал господ - Метро, Пикадили, ЦБА и какво ли не. Каква пазарна сила е значителна явно и вносителите на проекта не знаят, КЗК ще си решава сама кого да вземе на прицел. Инструмент за рекет срещу веригите се предлага, нищо друго.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 3
bgMan
преди 10 години
Но всички български мениджъри назначени в Kauflaln, Lidl, Carefour и останалите вериги знаят че собственикът е един и същ и това е само имитация на конкуренция.Един собственик с няколко търговски марки притежава 80-90% от пазара в България.Добре е обаче да има закон всички условия по договорите да се публикуват в интернет и когато се опитват да изнудват българските производители те от своя страна да имат възможност да завеждат дела срещу гадовете искащи да убият всичко работещо в България.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
Tony
преди 10 години
Пълни глупости!Както се вижда, няма верига, която да притежава 33% от пазара!!А няма как КЗК да докаже, че 10 компании имат договорка по между си!! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още