България трябва да усвои 1 млрд. лева по Оперативната програма „Транспорт“ (2007-2013 г.) до края на годината, за да не изгуби средства.
Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на откриването на Комитета за наблюдение на програмата, съобщават от пресцентъра на ресорното министерство.
Московски призова и за ускоряване на темповете на изпълнение на проектите, финансирани със средства от програмата. Според него през последните няколко месеца е постигнат значителен напредък, но по някои проекти са натрупани големи закъснения, което поставя под риск завършването им в срок.
Един от най-рисковите проекти е лот 2 на Западната дъга на Софийския околовръстен път. Заради забавеният избор на изпълнител проектът няма да може да приключи в рамките на тази година, заради което изпълнението му ще се раздели на фази. Финансирането на строителните дейности след 2015 г. Ще се осигури от новата програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“.
Голямо е и забавянето на строителството на обхода на Габрово, като то също няма как да се компенсира.
„Има вероятност малка част от дейностите по трите жп проекта - Септември – Пловдив, Пловдив – Бургас и Първомай – Свиленград, да останат за изпълнение след 2015 г.“, каза още Московски. Той увери, че на рисковите проекти се прави засилен мониторинг, а средствата, необходими за завършването на обектите след 2015 г. ще са за сметка на бенефициентите, на бюджета или ще се търси заем.
Най-късно до март 2017 г. всеки проект трябва да бъде функционален, за да бъдат одобрени от ЕК разходите, направени в рамките на програмния период за изпълнението му, посочи Московски.
Транспортният министър каза още, че размерът на извършените плащания към момента е близо 75% от бюджета на оперативната програма, а сертифицираните средства са за 1,1 млрд. евро (69% от бюджета).
Подготвен е и план за действие за приключване на програмата в рамките на програмния период, който е съгласуван с Европейската комисия. Именно в него е заложено и фазирането на рисковите проекти, които няма да бъдат завършени до края на тази година, обясни инж. Галина Василева, заместник-ръководител на управляващия орган на оперативната програма „Транспорт“.
Предвидена е и възможност за „обратно фазиране“ - т.е. прехвърляне на проекти, предвидени за финансиране в новия програмен период, в настоящия програмен период. Такъв проект, който вече е стартирал, е строителството на линията на софийското метро от метростанция „Джеймс Баучер“ до станция „Витоша“.
Изпратено е и официално писмо до Европейската комисия, с което се потвърждава ангажимента на държавата за изграждане на тунела под връх Шипка – част от обхода на Габрово.
преди 9 години Много смело го даваш!Да са като Василев измамниците, щеше да има надежда! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Милиарди за усвояване? Обаждайте се на измамника Цветан Василев и да идва да ги усвоява от съседна Сърбия! Стига се е крил като страхлива мишка в своя 5-звезден хотел, живеейки с нашите ограбени депозити! Измамник такъв! отговор Сигнализирай за неуместен коментар