Две пилотни звена за споделени услуги в областта на управлението на човешките ресурси и финансово-счетоводните дейности ще заработят до края на 2018 г. в централната администрация. До 2020 г. тези звена ще бъдат 10, предвижда Стратегията за модернизация на администрацията.
Това стана ясно на пресконференция на вицепремиера Томислав Дончев, който заедно с постоянния представител на Световната банка за България Тони Томпсън представи проекта "Въвеждане на принципа на споделените услуги в организацията и работата на централната администрация".
Сега всяко административно звено си има и свое собствено организационно звено. Добрите практики обаче показва, че еднотипните дейности на администрациите могат да бъдат предоставени от други центрове. Тези дейности обикновено са управление на финансите и на човешките ресурси, информационното обслужване и правене на обществени поръчки, посочи Томислав Дончев, цитиран от БТА.
Очаквания от споделените услуги
Ползите ще са най-малко от икономии от мащаба и въвеждането на единни стандарти. Напълно очаквано е много хора в общите администрации да се окажат излишни, но практиката в други държави е те да бъдат преквалифицирани и пратени на друга работа, коментира той.
България е една от малкото държави в ЕС, която не прилага модела за споделените услуги. Същевременно няма единен модел за тях, всяка държава има свой опит и начин за тяхното въвеждане, каза Красимир Божанов, директор на дирекция "Модернизация на администрацията" на Министерския съвет.
Правителството ще вземе политическо решение кои да са двете администрации, в които от догодина пилотно да заработят споделените услуги. Вариантите ще се обсъждат на Съвета за административна реформа, уточни Красимир Божанов.
Дончев допълни, че със сигурност ще има редуциране на служителите и на разходите. Според Божанов се очаква постигането на интеграция на базите данни на ведомствата, намаляване на общите разходи и на тези за персонал.
Проектът, по който ще се правят пилотните центрове за споделени услуги, се финансира с 5 млн. лева, стана ясно на пресконференцията. Около половината ще отидат за работата на експертите на Световната банка, а другата част е за администрациите, които искат да се включат в тази реформа.
Реформа и на собствеността
Експертите на банката ще направят два доклада - с оценка на дейностите, на счетоводство и на човешките ресурси, както и оценка на собствеността, с която работят администрациите.
Що се отнася до собствеността на администрациите, стопанисването и поддръжката на почивните бази на ведомствата също ще претърпи реформа, обясни Дончев.
Ползването на почивните бази от служителите на различните администрации не е толкова ефективно и базите обикновено трупат загуби, посочи той. Имотите освен това се управляват по много различен начин. Често мениджмънтът им е на много далечно ниво от това на българския туристически бранш, каза Дончев.
Почивните бази сега нямат стимул да привличат почиващи и да им дават по-добри услуги, смята вицепремиерът. Ако приходите са повече, те отиват в централната администрация, а за персонала това означава само повече труд. Този модел ще се смени - например като общ модел за резервации и записвания, но има и други начини, каза Дончев.