IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Секторни комисии към КЗП ще помиряват потребители и търговци при спорове

Работата на тези комисии няма да е ефективна заради техния модел на работа, смята Богомил Николов, председател на "Активни потребители"

12:28 | 12.01.16 г.
Секторни комисии към КЗП ще помиряват потребители и търговци при спорове

От началото на годината към Комисията за защита на потребителите (КЗП) работят секторни помирителни комисии.

Новите секторни помирителни комисии ще бъдат нотифицирани от Европейската комисия през следващата седмица. Те ще бъдат в 5 важни области - енергетика, водоснабдяване и канализация, телекомуникации, транспорт и финанси. Общите потребителски комисии ще бъдат 12 и ще се намират в по-големите градове на страната. Те ще бъдат тричленни – председател и представители на заинтересованите страни.

Секторните помирителни комисии, които ще помагат за разрешаване на спорове между потребители и търговци, ще работят в София, обясни пред "Труд" Димитър Маргаритов, председател на КЗП. 

Той напомни, че комисията ще разглежда спорове, след като търговецът и потребителят са опитали да решат проблема безуспешно. Разглеждането се заплаща само, ако някой от страните иска допълнителни експертизи или вещи лица. Помирителното производство не е условие за предявяване на съдебен иск, както и не спира такова, каза Маргаритов.

Той допълва, че новосъздадените помирителни комисии са в така наречените чувствителни сектори, където са и най-много жалбите, получавани в комисията - естествените монополисти като ВиК, транспорт, финансови услуги, застрахователни.

Разрешаването на споровете трябва да става в рамките на 90 дни, в които да се намери приемливо и за двете страни решение. Когато търговец не изпълни решение на такава помирителна комисия, КЗП се обръща към съда, където в общия случай делата се печелят, обяснява Маргаритов.

Работата на помирителните комисии към КЗП не е ефективна заради техния модел на работа, заяви в интервю за БНР Богомил Николов, председател на Асоциация "Активни потребители".

„Аз съм скептик, тъй като и досега тези комисии не са ефективни, не постигат резултати и според мен това е, защото се избра неподходящ модел. В над 60% от случаите търговците просто не се появяват на тези комисии“, коментира Николов.

Той смята, че най-добрата форма за България би бил арбитражът. „Възможно е в някои от секторите комисиите да заработят много ефективно, там, където са двама, трима търговците. Но в сфери, където търговците са стотици, това няма да е възможно“, допълва Николов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:16 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още