Шофьорите, които осъществяват нерегламентирани превози, да се наказват най-малко с пробация. Този вид дейност трябва да се криминализира, настоя пред журналисти Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Днес браншът се срещна с министъра на транспорта Ивайло Московски, предаде БТА.
Припомняме, че преди дни автобусните превозвачи заплашиха с протести, недоволни от предстоящото въвеждане на система за тол такси по магистралите.
„Между 3 и 5 хиляди микробуса изпълняват нерегламентирани пътувания. Най-малко 50% от всички пътувания са нерегламентирани“, посочи Топалова. Според нея споделените пътувания са опасни, не се правят застраховки за пасажерите, не се плащат и данъци от превозвачите.
По повод тол таксите Топалова каза, че автобусите превозвачи са социално ориентирани. „Ще разговаряме с министър Лиляна Павлова, че от 2018 г. няма как да плащаме такива такси и трябва да се измисли друго. Тя даде за пример унгарския модел, при които автобусите са с винетка, а само товарният транспорт плаща тол такса“, каза тя.
Галя Топалова допълни, че е оптимист от днешната среща с министъра и постигнатото споразумение.
По повод подготвяния за 26 април протест на автобусните превозвачи тя посочи, че трябва да информира колегите си от бранша за разговорите с министъра и тогава да се прецени дали да има протест.
Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че предстои преглед и изчистване на националната транспортна схема в срок от три месеца. По думите му министерството разполага с разработен съвместно с БАН математически модел.
Предстои да се прецени как да бъде реализирана тази схема. Според министъра областните и общинските транспортни схеми трябва да се съобразяват с националната, а не обратното.
„Втората тема, по която постигнахме споразумение, е категоризацията на автогарите, за което си поставяме срок от три месеца“, каза Московски. В този период трябва да се изработи методика за ценообразуване. В момента таксите за автобусите за влизане в автогарите на различните места в страната варират.
Друга тема, по която са се разбрали министерството и браншът, е идеята за временен мораториум върху възлагането на обществени поръчки за автобусни транспортни услуги между общините в страната. Московски посочи, че сега честа практика на много места в страната е заобикалянето на ЗОП чрез директно възлагане на дейността на определени фирми с мотива форсмажорни обстоятелства.