Правителството потвърждава пред Европейската комисия поетите вече ангажименти за приоритетните проекти от пътната инфраструктура, които ще се строят до 2020 г. Със средства от бъдещата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ се очаква да бъде завършено строителството на Лот 3 на автомагистрала „Струма“, обясняват от Министерски съвет.
Именно на този лот се очаква да бъде изграден най-дългият шосеен тунел в Европа, който ще минава под Кресненското дефиле. Дължината му е около 15 км и проектът е одобрен от ЕК.
С тунела в дефилето индикативната стойност на "Струма" е около 1,5 – 1,7 млрд. лева, а бюджетът на цялата програма “Транспорт” за новия програмен период е около 1,9 млрд. евро. Според сегашните правила на ЕК средствата от новата оперативна програма могат да се използват до края на 2021 г.
Понеже проектът ще използва всички средства от оперативната програма, в момента правителството се опитва да предложи по-евтини алтернативни проекти на ЕК. Само така ще бъде възможно строителството и на други магистрални пътища в страната.
Страната ни потвърждава стратегическото приоритетно значение на проектите за доизграждане на 60-километров участък от АМ "Хемус" и за изграждане на тунел под връх Шипка. От правителството разчитат тези два проекта също да бъдат включени в програмата. За момента обаче ЕК настоява приоритетно да бъде завършен тунелът на Кресненското дефиле, обясни пред няколко дни регионалният министър Лиляна Павлова. В момента не е осигурено европейско финансиране за другите два проекта.