През май месец тази година бе даден официален старт на строителството на обхода на Габрово. В проекта се включва и построяването на тунел под връх "Шипка. Началото на работата по "чутовния" проект ни даде повод да погледнем в ретроспекция развитието му през годините - неговите темпове и концепция, а и значение.
Изграждането на обхода на Габрово и предвиденият тунел под Шипка не са план на едно или две правителства. Идеята за проекта има исторически характер, тъй като за нея се заговаря още през 1897 г. Тогава 9-тото Народното събрание единодушно одобрява проект за прокарване на тунел под Шипка (тогава железопътен тунел) след направени проучвания и изграждане на обход при Габрово с цел максимално бързо преминаване между Северна и Южна България през Стара планина.
Проектът временно се замразява, защото същото правителство пада година по-късно и се започва работа по други приоритетни проекти.
Изграждането на обхода на Габрово и тунела под Шипка се връща по-сериозно на дневен ред през 1970 г., когато са направени първите разработки за тунелно преминаване на Стара планина. Геоложките данни показват, че районът е подходящ за тунелно строителство.
Близо пет години по-късно се взима официално решение да се стартира реализацията на проекта. В рамките на близо 2 десетилетия (до 1992 г.) се изгражда половината от Източния обход и първия и втория етап от Западния обход.
Проблемни до някаква степен остават третия и четвъртия етап от Западния обход на Габрово, които трябва да преминат през 5 квартала на града. Няколко правителства се занимават с обсъждането на този казус, тъй като граждани застават против това обходът да бъде изграден през конкретните квартали. В рамките на 15 години многократно са били изпращани петиции до Народното събрание с цел преразглеждане на трасето, като проблемът се обсъжда и до днес.
Сериозно движение по проекта има чак през 2006 г., когато е направено предпроектно и проектно проучване със средства по програма ИСПА. В края на 2007 г. Агенция "Пътна инфаструктура" (АПИ) обявява начало на строителните работи.
Близо три години по-късно е проведено обществено обсъждане на доклада за ОВОС, който впоследствие е върнат от Министерство на околната среда и водите за доработване и включване на алтернативни варианти за обход на града (източен и западен). Ревизираният доклад минава през ново обществено обсъждане в началото на миналата година.
преди 11 години да-технически не е проблем-проблема е, че всички други проекти бяха наредени преди този точно проект-именно метрото, например. А съм чувал(не знам дали е вярно!), че преди години('90те) са идвали японци и са искали да го построят срещу 10 години концесия и са им отказали.Иначе-стискам палци-родом съм от тоя район, та дано стане скоро:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Само тотална промяна ан законите, като ЗОП, МОП, и всички други, ще ни извади от ямата!Няма реална основа за бизнес у нас със тези поръчкови закони! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години То и метрото за София беше фантазия допреди 15 години ама днес се возим в него с удоволствие.3.2 километра тунел не е технически по-сложна задача от цялата инфраструктура на софийското метро. Дано по-скоро го направят и то с европейски средства. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години фантазии отговор Сигнализирай за неуместен коментар