Очаквано обединението „Лот 3.2 Проект“, в което участват „Пътпроект- 2000“ ООД, „Биас – М“ ЕООД, „Геотехника – АБС“ ООД, „Бондис“ ООД и „Свеко Енергопроект“ АД, ще проектира алтернативното трасе на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, съобщават от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Договорът между компанията и Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ е подписан вчера. Максимално допустимото възнаграждение, което може да получи обединението, е 953 946 лева без ДДС. Финансирането е осигурено по линия на оперативната програма „Транспорт“ 2007-2013 г.
Обединението „Лот 3.2 Проект“ даде най-ниска цена в обществената поръчка за избор на нов проектант. Офертата на дружеството получи оценка 92 точки.
Другият кандидат - Обединение „Алтернатива 3,2“ („Евроконсулт“ АД Испания, „Проес Консулторес“ АД Испания и „Илия Бурда“ ООД“) предложи да подготви проекта за малко над 1,2 млн. лева и получи от комисията само 20 точки за офертата.
От надпреварата за идейния проект на новото трасе отпаднаха Консорциум „Мости“ и Обединение „Спеа и партньори“.
Проектантът трябва да предложи вариант за преминаване на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле при максимално използване на съществуващия път. Предвижда се изграждане на около 25 моста, 24 виадукта и къси тунели, вместо дългия над 15-км тунел.
Европейската комисия вече е отхвърляла варианта за преминаване през Кресненското дефиле чрез разширяването на сегашния път и система от мостове, виадукти и къси тунели заради опасността от увреждане на околната среда и близката защитена зона. Брюксел одобри изграждането на дългия тунел, както и вариант за преминаване на магистралата по единия от двата ската на дефилето.
Още миналата година част от строителния бранш поиска промяна на трасето през Кресненското дефиле и намирането на алтернатива на дългия тунел заради цената и трудната поддръжка. Служебното правителство на Греорги Близнашки започна процедурата по промяна на проекта, въпреки риска от забавяне на строителството на магистралата, за която сме поели ангажимент да довършим до 2021 г. В противен случай ще трябва да се плати с пари от бюджета строителството на цялата магистрала, не само на забавения участък.
До края на октомври се очаква да стане готов и докладът за оценката на въздействието върху околната среда.
Ако европейските власти одобрят промяната, спестените средства ще се пренасочат към доизграждането на магистрала „Хемус” и тунелът под Шипка, за който правителството е поело твърд ангажимент да бъде изграден до 2021 г., както и магистрала „Струма“.