Електронни търгове и централизирана електронна система за обществени поръчки, съвместно възлагане на обществени поръчки от двама или повече възложители, включително и други възложители от Европейския съюз (ЕС), „запазени“ пърчки за кооперации на хора с увреждания, детайлна разбивка на видовете процедури, които могат да провеждат възложителите, и значително завишени прагове, под които не се налага провеждането на търгове, тъй като са изравнени с общоевропейските.
Всичко това е залегнало в проекта на нов Закон за обществените поръчки, който е публикуван за обществено обсъждане на портала за обществени консултации strategy.bg. Становища по текстовете могат да се изпращат до 11 май.
В обществени поръчки няма да могат да участват фирми с дългове към държавата, освен ако задълженията не са разсрочени, предвиждат текстовете. Фирмите ще предоставят и мерки за гарантиране на тяхната надеждност при поискване, както и ще декларират липсата на основания за отстраняване и съответствие с критериите за подбор чрез представяне на единен европейски документ за обществени поръчки.
В проектозакона се регламентира също така как кандидатите за изпълнители могат да се позовават на капацитета на трети лица и да ползват подизпълнители. Възложителите, освен по най-ниска цена, ще могат да избират оферти и на базата на разходи за целия жизнен цикъл на продукта/обекта или на съотношението цена/качество според предварително зададени критерии.
Транспонираме евродирективи
С проектозакона България въвежда четири приложими европейски директиви за правилата за провеждане на процедури от публични възложители, секторни възложители, възложители, възлагащи специални поръчки в областта на отбраната и сигурността, както и обжалването на поръчките, посочва се в мотивите на вносителя. Допълнително е разписан национален ред за възлагане на обществени поръчки в случаите, при които стойността на договора е ниска, поради което не попада в кръга на сделките, регулирани от директивите.
Агенцията за обществени поръчки ще отговаря за методологията и предварителния контрол върху обществените поръчки, а Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция – за последващия. Сметната палата ще проверява възложителите, попадащи в Закона за сметната палата, а Агенцията – останалите възложители.
„Като цяло чрез законопроекта се провежда концепцията за плавно снижаване на административната тежест и сложността на процедурите при намаляване на стойността на поръчката", посочва се в мотивите на вносителите на законопроекта.
Обединения за търгове и „запазени“ процедури
Двама или повече възложители могат да сключат споразумение за съвместно възлагане на обществена поръчка, записано е в законопроекта. Те могат да носят солидарна отговорност или да си разпределят отговорността в зависимост от предмета на процедурата, който ги касае.
Дава се възможност и са сдружаване на възложители от ЕС, както и за смесени обществени поръчки.