IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Московски: Връщането на влаковете не решава проблемите на БДЖ

Министерството не може да предложи алтернатива за пътниците, затова и ще бъдат възстановени губещи влакове

10:34 | 19.01.15 г. 2
Московски: Връщането на влаковете не решава проблемите на БДЖ

В дългосрочен план решението за повторното пускане на влакове, доколкото има техническа възможност, няма да подобри състоянието на БДЖ, коментира в ефира на bTV транспортният министър Ивайло Московски. Той уточни, че в краткосрочен план обаче това решение ще успокои напрежението.

Мотив за връщането на влаковете е и че Министерството на транспорта не може да предложи друга алтернатива.

„Ако имах или шинобуси, или съгласувана алтернативна схема през автомобилен транспорт, тогава щях да ги спра и нямаше да ги връщам“, обясни транспортният министър и допълни, че първоначално е спрял губещи влакове, без да осигури алтернатива, заради ограничените средства на БДЖ за тази година.

Закупуването на шинобусите ще коства между 20 и 30 млн. лева, като за компенсиране на губещи влакове ще са необходими най-много 30 шинобуса. Тези разходи в момента не са предвидени в бюджета, но те ще компенсират загубите от неефективните влакове, смята транспортният министър. 

„Всъщност парите общо (за БДЖ – бел. ред.) не са по-малко, а са с 9 млн. лева повече, но конструкцията (на бюджетната рамка – бел. ред.) е така направена, че на практика намалява субсидията“, обясни още той.

През 2014 година парите за БДЖ са били в размер на 171 млн. лева под формата на субсидия, а през тази година те са 180 млн. лева, но 40 млн. лева от тях са блокирани и не може да бъде използвани без нотификация от Европейската комисия по правилата за държавна помощ.

Задълженията на БДЖ са в размер на 565 млн. лева, стана ясно още от думите на транспортния министър.

Московски определи като „добър сигнал за железниците“ единодушното гласуване от страна на всички партии в парламентарната комисия по транспорт на препоръките към БДЖ. Това е дало възможност за допълнителни преговори с финансовия министър Владислав Горанов и в крайна сметка – решение за „освобождаване“ на блокирания целеви трансфер.

Реформата не означава само орязване и съкращения, а и инвестиции и обновяване, категоричен беше транспортният министър. Той коментира още, че когато постигне съгласие и в парламента, и в правителството за паралелно извършване на тези действия, е склонен на всякакви реформи, било то и непопулярни.

В предишния си мандат Московски е извършил „само едната част и резултатът не е кой знае какъв“. Той уточни, че е извършил съкращения, а инвестициите в подвижен състав и другите дейности е трябвало да дойдат по договор със Световната банка. Бившият финансов министър Симеон Дянков обещал на Московски, че ще подпише договора, но така и не го направил. Аргумент за това е било, че е щял бъде натрупан по-голям дефицит, уточни още Московски.

Транспортният министър повтори ангажимента си до средата на февруари да бъде изработена стратегия за развитие и на БДЖ Холдинг, и на Национална компания „Железопътна инфраструктура“( НКЖИ). Документите ще бъдат внесени за одобрение в Народното събрание и така компаниите да имат цели за следващите 7 до 10 години, които да се спазват, което и правителство да е на власт, категоричен беше Московски.

„Тази стратегия ще включва в себе си вероятно и допълнителна оптимизация, но от другата страна ще има компенсаторни механизми, ще има инвестиции, ще има нов подвижен състав“, допълни още той. По този начин ще се осмислят инвестициите от 1,5 млрд. лева в железопътната инфраструктура, които ще бъдат направени през новия програмен период. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:28 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
бай Промо
преди 9 години
Железницата едва ли е затънала с 565 млн отвчера -това е резултат от липса на политики от десетилетия, в съчетание с безхаберие, неграмотност по места, и нежелание за обновяване на подвижния ж.п. състав и за качество на услугата. Защо няма реновиране на гари и организиране на допълнителни доходи от рекламни и търговски площи. Защо не се дадат някои гари на туристическата индустрия -Банско, Пловдив, Сандански - и някои изведени от експлоатация ж.п. линии за туристически атракции с разни екзотични ж.п. превозни средства. В цял свят ж.п. транспортът може да е туристическа атракция -само в BG не можело.С шинобусите ще стане още по-интересно -ще се източва нафта като за световно, освен ако не се намерят електрически самоходни вагончета като в Канада. И тези шинобуси като започнат да мърлят околната среда, гарите ще станат още 'по-очарователни', а ЕС ще бъде още 'по-очарован'. Спасението е да се направят шинобуси на газ-метан-дизел или на колоидна водна емулсия 60:40 -да не може да се краде
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 1
lyusien
преди 9 години
Никак даже не решава проблема Проблема става още по голям
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още