Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала разследване срещу услугата за споделено пътуване Uber.
Повод за докладната записка във ведомството е постъпило в комисията писмо от Столична община с приложена към него информация за въвеждане на услугата „UberX“, представляваща алтернатива на стандартния градски транспорт и таксиметров превоз на пътници.
Общината е на мнение, че сигурността при плащанията, които се извършват не в брой, а през приложението, представлява проблем, независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна.
Според общината сега действащите закони не позволяват предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това. Ето защо юристите ѝ искат КЗК да даде становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция.
В интервю за Investor.bg преди месец директорът на Uber за Централна и Източна Европа Патрик Щуденер заяви, че и в България, както навсякъде по света, компанията среща съпротива.
В писмото си до комисията от Uber Technologies Inc и Uber B.V. Nederlands отговарят, че Uber B.V. е компания със седалище в Холандия, която притежава лиценз за предоставяне и използване на софтуерно приложение/платформа за смартфони (iOS, Android и Blackberry) в България.
Услугата UberХ се предлага в България от 9 декември 2014 г. и е достъпна чрез мобилното приложение на Uber. Тя представлява платформа за предоставяне на социална мобилност. Чрез платформата на Uber физически лица – пътници могат да правят заявки за споделяне на превоз в рамките на населено място при ниски разходи. От друга страна, тя позволява на шофьорите да установят контакт и да се съгласят да споделят и да си поделят част от разходите за използване на личните си автомобили за целите на споделеното пътуване.
Холандското дружество е предоставило на Rasier Opеrtions B.V. лиценз за използване на приложението и предоставяне на услуги чрез него на други лица. Ето защо Rasier Opеrtions B.V. е дружеството, което на територията на страната предоставя на шофьорите достъп до мобилното приложение на Uber, за което начислява такса и влиза в договорни отношения с шофьорите на моторни превозни средства за предоставяне на услугата.
Oт Uber са категорични, че нито Rasier, нито Uber B.V. предоставят транспортни услуги. Компаниите не наемали и трети лица да извършват транспортни услуги от името на двете фирми и не притежавали или отдавали под наем моторни превозни средства.
За да се абонират за приложението Uber, шофьорите сключват договор за предоставяне на транспортни услуги с Rasier, въз основа на който те получават правото да ползват приложението и имат възможност да се свържат и да приемат (по собствена преценка) заявки от пътуващите лица с цел да изпълнят транспортни услуги по заявка на такива лица от свое име. В този смисъл според Uber изпълнението на услугата UberX в България предполага няколко отделни договорни отношения от страна на Uber: между Uber B.V. и пътуващите лица за използването на мобилно приложение Uber и между Rasier и шофьорите за достъп до мобилно приложение Uber.
Заплащането на услугата се извършва безкасово чрез дебитни/ кредитни карти. Тези преводни нареждания се администрират за и от името на шофьора от трето лице - платежна институция.
От своя страна Rasier селектира шофьорите, които ще използват платформата, като им поставя изисквания към предоставянето на услугите с техни собствени превозни средства, използвайки UberX, както по отношение на автомобила (брой места и врати, произведен след 2005 г., изряден технически преглед и др.), така и по отношение на водача (минимална възраст 21 години, валидна шофьорска книжка, документ за самоличност, свидетелство за съдимост и др.).
В становище от ИА „Автомобилна администрация“ се посочва, че превозът, предлаган чрез платформата UberX, се доближава до голяма степен до таксиметровия превоз на пътници, като в същността си на практика е идентичен с таксиметровия превоз на пътници срещу заплащане. Независимо от идентичността на услугата таксиметров превоз на пътници и услугата, осъществявана чрез платформата Uber X, последната се извършва, без да се спазват изискванията на действащото българско законодателство, касаещи този вид превоз, от страна на предлагащите я дружества, поясняват от агенцията.
Ето защо според КЗК възникват съмнения за наличие на евентуално извършени нарушения на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и по-специално на „Забрана за нелоялна конкуренция“. Затова и комисията решава да образува производство за проучване на евентуално извършено нарушение от страна на Uber B.V и Rasier Opеrtions B.V.
В социалните мрежи пък се организира своеобразен контрапротест в защита на Uber, който да съвпадне по време с протеста на таксиджиите. Организаторите защитават свободния избор на българските граждани сами да решат как да се придвижват.
На това становище е и IT специалистът Христо Ласков, който в ефира на Bulgaria on Air коментира, че таксиметровите шофьори в България не трябва да се "борят" срещу мобилното приложение за споделено пътуване Uber, а трябва да предложат по-добра услуга от него, за да си "върнат клиентите".
Преди около месец и транспортният министър Ивайло Московски също критикува открито компанията. Според него услугата на Uber не отговаря на българските закони. Коментарът му бе във връзка с информацията, че НАП, МВР, службите, ДАИ и Министерството на транспорта организират съвместна акция срещу компанията.
В Европа, където Uber предлага широка гама от възможности за транспорт – от професионални лимузини до неформални възможности за споделяне на автомобили, компанията е атакувана от съдебни разпореждания в Белгия, Франция, Германия, Холандия и Испания. Според властите в тези страни компанията е нарушила правилата за лицензиране на таксиметрови услуги.
Стартъпът си има неприятности и във Великобритания. В Лондон например се проведе масов протест на черните таксита заради конкуренцията на колите на компанията. Uber търпи и критики, че не отговаря на данъчните режими на Острова. През юни 2014 г. възлови улици и кръстовища в Лондон, Берлин, Париж и Мадрид бяха блокирани от недоволни от услугата таксиметрови водачи. В протестите тогава се включиха над 30 000 шофьори на таксита и лимузини.
преди 9 години "при Убер ти се съгласяваш еднократно още преди да си се возил дори веднъж да им дадеш пълен достъп да теглят пари от карта ти за всяко пътуване без потвърждение"- Това просто не е вярно. Има различни варианти, включително и банката ти да ти иска разрешение за всяко плащане (услуга на банката) към този контрагент."бъде изненадан с 5 по-висока цена"- Потребителя предварително знае, че се вози на х1.2, х1.5 х2 и т.н. ценови коефициент. Разбира се винаги има вариант да е тотален *** и да не може да го разбере. Аз мисля, обаче че това е правилният начин и така трябва да функционират и такситата. Динамични цени определяни от пазара - това е истината."А това с общите условия е голям виц"" - абсолютно съгласен. Важи естествено и за нормалните таксите. Аз обаче вярвам, че репутацията на Юбер им е около няколко тройки порядъка по-важна от тази на ОКей супершанс от тук сам направи извод кой от двамата повече няма интерес да си строши системата.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Лоялната конкуренция включва в себе си и негласуване на лобистки закони, които ограничават влизането на нови участници на пазара!Хубаво нещо е спазването на законите, но също толкова хубаво е да не се слагат ненужни законови пречки пред потенциални конкуренти! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Нищо подобно няма - другите приложения в БГ и по света рабтят с таксита. И тук пак се връщам на въпроса за Вагабонтщината и монополните схеми. Работещи такси приложения има вече няколко направени от български специалисти едно от тях дори предлага такси услуги в 20 български града - да видим кога Убер ще ти предложи дигитално такси във Враца или Дупница например? Очевидно не си ме разбрал, когато ти отговорих за плащанията с банкови карти, проблема е, че при Убер ти се съгласяваш еднократно още преди да си се возил дори веднъж да им дадеш пълен достъп да теглят пари от карта ти за всяко пътуване без потвърждение, комбинирано с тяхното динамично ценообразуване потребителя може да бъде изненадан с 5 по-висока цена за едно и също пътуване без да има възможност за контрол. А това с общите условия е голям виц - то и през ЧЕЗ и ТЕЦ има общи условия и можеш да се откажеш, но от сметките си няма как. А в онлайн услугите забравяне няма - то е само за такива като теб които са готови да "верват" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Потребителя се съгласява на условията по които работи платформата, като винаги може да си отпишеш картата.Работещи таксиджийски приложения почти няма в БГ. Използвал съм ги всичките от първите и са доста зле. (за България говоря).Всъщност дори и в момента има няколко платформи подобни на Юбер - те ти конкуренция. Можеш да работиш когато за когото си поискаш, като естествено си имаш рейтинг, както и потребителите. Това е най-ценното на подобен тип платформи и си прав, че борбата е наистина кой ще бъде пръв. Който е пръв винаги печели лъвския пай и в следващото раздаване е с няколко коза напред в играта.От опита ми с Юбер и такситата предпочитам Юбер. През нощта освен по-комфортно е и по-евтино. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Тоа Юбер руснЯците са го измислили преди 20 год, без никви приложенияВ Петербург мисля, заставаш на улицата и вдигаш ръка и някой спира. Съвсем цивилна си кола. - За къде си Пич?- За там и там- хмммм 100 рубли бива ли- Бива, - Качвай сеТе ти Юбер отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Разбирасе че знам. Пише си тарифата, има си брояч, има карта на таксиджията със снимка, трите имена, номера всичко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години При таксито да не би да знаеш? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години 1) Няма как да е иновация ако има закон за него по простата причина, че е нещо ново.2) ейемдиайсипиесеркомплектейчди интерфейса в случая ти взима паричките доброволно. Когато е насилствено тогава е вагабонтлък, иначе си е просто неграмотност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Нашите кухоглави като чуят "мобилно приложение" и вече за тях това е олицетворението на прогреса товае алфа и омега, бъдеще и прогрес. Що не се замислите малко ЗАЩО навсякъде среща съпротива а? Защото е полулегална работа. Някакви шофьори с някакви договори без осигуровки без да се плащат данъци, без контрол на колите,без ясна тарифа, без таксиметров апарат, без да знаеш какъв психопат те качва, кой е изобщо.. как я мислите тая? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Иновациите трябва да спазват законите, иначе си представете как с една иновативна електронна бухалка с блутут, джи пи ес, джи пи ер ес в комплект с утра ейч ди ем ай интерфейс Ви взимаме парите и полицията не може да ни каже копче. Иноваците трябва да са в сихрон с законодателството и интересите на цялото общество иначе си обикновен Вагабонтлък! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар