Общата сума на задълженията на БДЖ към днешна дата е 567 млн. лв., от които 370 млн. са задължения към банките. Това заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ” ЕАД Владимир Владимиров в интервю за Агенция „Фокус”.
„Останалите задължения са към доставчици и към Национална компания „Железопътна инфраструктура”, каза той.
Владимиров обясни, че всички тези задължения са натрупани от предходни периоди, като процесът на натрупване на задълженията започнал в периода от 2002 г. до 2009 г. "От 200 млн. лв. задължения през 2002 г., през 2009 г., когато аз влязох за пръв път в управлението на дружеството, задълженията достигаха до почти 840 млн., тоест се наблюдава едно неколкократно увеличение на задълженията, които системата не може да поеме. Хубаво е, че в резултат от усилията и на БДЖ, и на държавните институции, към днешна дата задълженията са чувствително намалели”, обясни Владимиров.
По думите му бъдещето на БДЖ е свързано с много трудности като първата според него е това, че в държавата няма достатъчно средства. „Много малко средства се заделят през държавния бюджет за развитие на железницата. Още по-голямата причина е, че железницата не е приоритет на българската държава, на всички правителства, на всички политически партии, без значение кои от тях са в управлението и кои не. Това пречи на железниците да се развиват”, посочи той.
Владимиров подчерта, че е необходимо да се постигне съгласие между всички институции, които имат отношение към железницата и тя трябва да стане приоритет на държавата, за да може да се развива. „Сега наблюдаваме следната картина – едно правителство управлява, извършва определени реформи, чертае път, по който трябва да се развива железницата. После идва друго правителство, то променя политиката, спира реформите или ги трансформира в нещо друго. Така се получава едно движение нагоре-надолу, което не е от полза на железницата”, коментира изпълнителния директор на БДЖ.
Той поясни, че освен това за дълъг период от време не се заделят необходимите средства за инвестиции в железницата. „Няма как да имаме конкурентоспособна железница без да има инвестиции в нея. Това може да се случи само, ако железниците са национален приоритет. Разбирам, че в момента ситуацията е изключително тежка – има проблеми в НЕК, в пенсионната система и в много други сфери. Но, ако не направим железниците приоритет, няма да решим проблема”, каза още Владимир Владимиров.
преди 10 години Предполагам, че "ставам приоритет на държавата" значи получавам по-голяма държавна субсидия. БДЖ е реално едно фалирало предприятие, което се крепи единствено на субсидията от 140 млн. лева годишно, а има собствени приходи в мизерен размер на 95 млн. лева. Спешно необходима е или приватизация или фалит и ликвидация... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Не е ли по-добре аз да стана приоритет на държавата, за да мога да се развивам ????Защо транспорта на зърно из БГ се прави с авто транспорт, а БДЖ почти не участва??? Защото не става за нищо !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Интересно, ако сега БДЖ тръгнат да съкращават *** разкрити шатове, веднага ще скочат синдикатите. А къде ли спаха като се трупаха тия дългове? Само дето малко ми се струва, че при протести синдикатите са в конфликт на интереси тук. Колкото повече се раздуват щатовете и се назначават все повече и повече бройки, които да си клатят краката, толкова повече членове имат синдикатите и респективно по-големи приходи от членски внос. Ако се започне оптимизация ще им намалеят членовете и приходите. Така че тук ми се вижда, че не би трябвало да имат право на глас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар