Туристическият поток от Турция и Русия се насочи към България по конюнктурни причини, като България не е направила никакви усилия като реклама и по-целенасочен маркетинг. Ако следващата година ситуацията в Турция се промени, може да очакваме по-слаб сезон. Това прогнозира Димитър Попов от Асоциацията на туроператорите и туристическите агенции в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Той коментира и смяната в профила на клиентите по българските курорти и определи като отрицателен ефект замяната на семейния туризъм.
„Там, където страната ни беше номер едно и имаше голяма повтаряемост – по едно и също време, в един и същ хотел идваха семейства с деца 10-15 години подред, сега разчитаме на младежкия туризъм, защото влошихме продукта. От няколко години работим в ситуация на свръхпредлагане – имаме голяма материална база като легла, но не ни достигат плажове.“
Попов пресметна, че над 70% от приходите в туризма в България се генерират от летния туризъм, но при него е налична смяна на пазарния сегмент, като част от туристите търсят дискотеки и евтин алкохол.
Попов посочи, че през зимния сезон в Пампорово и Банско легловата база също надхвърля в пъти капацитета на лифтовите съоръжения и писти.
“При зимния туризъм се забелязва повтаряемост и вярност към дестинацията, но презастрояването и свръхпредлагането доведоха до съкращаване на летния сезон", коментира той. "При зимния туризъм основната маса са съседни страни и в момента, в който Турция освободи всички административни пречки за пътуване в чужбина, Турция скочи като пазар. Руснаците и англичаните, които притежават недвижимо имущество в България, също са туристи. Аз ги наричам „туристи по принуда“, защото искат или не, като имат имот, идват тук.”
Той препоръча да се инвестира в алтернативен туризъм – в пешеходния туризъм, във вело-, конен, медицински туризъм, “в ниши, които ще ни докарат туристи целогодишно”.
Попов се надява, че „все още има и млади хора, кадри, на които можем да разчитаме“.
Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, който се включи в разговора, отново напомни за проблема с кадрите и обезлюдяването.
Той информира, че наредба на Министерството на труда и социалната политика ще уреди наемането на работници за туристическата индустрия от страни извън Европейския съюз.
„Още през ноември започваме кампания, за да ги подготвим", съобщи Рагин. "Интересът е от Украйна, Молдова, Беларус, Сърбия, Армения и Грузия. Сега разрешението е за работни визи за 90 дни, но социалното министерство ни уверява, че ще бъде удължено на девет месеца“.
Вижте още във видеото: