IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Браншови организации спорят за текстовете за минералните води в закона за храните

Възможно е да се наруши принципът „едно находище, един бранд“, заяви Жана Величкова

15:11 | 25.10.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Две браншови организации са с напълно противоположни мнения за новия Закон за храните, по-специално частта, регулираща минералните води.

Той няма да осигури спазването на принципа „едно находище, един бранд“, заяви пред БНР Жана Величкова от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. Тя уточни, че Асоциацията представлява над 70% от пазара на води.

Законът по думите й залага терминология като „извори“, „имена на извори“, а  секторът говори за „находища на минерални води“ или „подземни водни тела“.

Експертът коментира, че според европейското право се следва ключов за индустрията принцип – водата от едно находище се предлага на пазара само под един бранд и марка. Това означава, че там оперира един бутилировач, а свободният ресурс остава за други цели.

Законът отваря възможността на едно находище да работят различни производители. Това е подмяна на модела и много скъпоструващ експеримент, смята Жана Величкова.

На въпрос дали сегашните производители се опасяват от конкуренцията, тя отговори, че богатството на минерални води е огромно и малка част от него се използва. Находищата с утвърдени експлоатационни ресурси са 144, а бутилиращите компании работят само на 13 от тях. Свободен ресурс има и всеки инвеститор е добре дошъл, каза Величкова. 

Тя допълни, че секторът е инвестирал 130 млн. лв. за последните 5 години и осигурява над 2 хил. работни места.

Според Величкова текстовете ще доведат до разрушаване на всички създадени до момента марки и отлив на бъдещи инвестиции.

Съюзът на безалкохолната промишленост в България е на коренно различно становище, заяви пред БНР Васил Стоименов, представител на УС на организацията. Според него няма текстове в законопроекта, които да противоречат на европейската директива.

Целта е да се създаде някакъв скандал или сериозен разнобой между политиците и да не се приеме този раздел от законопроекта за храните, предположи той. „Що се отнася до марките, никой от нашия съюз не би си позволил да работи срещу търговските марки, които са разработвани с години“, декларира Стоименов.

Според него конкурентната браншова организация е предложила имената на изворите да бъдат заличени от етикетите.

Той призна, че между двете браншови организации има противоречия и затова администрацията се е заела да изясни терминологията около бутилираните води.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:55 | 10.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още