Акциите на компанията за видео стрийминг Roku Inc скочиха с над 67 на сто по време на своя пазарен дебют в четвъртък, давайки на американския IPO пазар така нужния тласък, предава Ройтерс. Поематели на емисията ще бъдат инвестиционните банки Morgan Stanley, Citigroup и Allen & Co.
Roku приключи търговията на Nasdaq с цена от 23,50 долара, което даде на компанията пазарна капитализация от около 2,23 млрд. долара.
Сред ранните акционери на Roku са Menlo Ventures, Fidelity и Twenty-First Century Fox на Рупърт Мърдок.
Предлагането на 15,67 млн. броя акции от клас А бе оценено на 14 долара за акция, в горния край на предварително заложения диапазон от 12 до 14 долара.
Пазарът на IPO се стреми да завърши годината с добри показатели, макар че през тази година вече набра повече пари, отколкото през 2016 г.
Пионер в подпомагането на потребителите да скъсат с традиционната кабелна телевизия, Roku създаде едно от първите устройства, които предлагат стрийминг съдържание като това на Netflix през телевизори.
Roku бе в състояние да се възползва от тенденцията за отказване от кабелна телевизия, особено при т. нар. милениуми (на възраст между 25 и 40 години). Вместо това те потребяват съдържанието на цифровите платформи като Roku, Apple TV, Chromecast на Google, Fire TV на Amazon и др. Но и пазарът е конкурентен, като Apple Inc, Alphabet Inc, Amazon.com Inc и други концерни предлагат свои собствени устройства.
Въпреки че предлага 5 хил. канала и 500 хил. филми и телевизионни епизоди на американските потребители, Roku все още изостава зад пазарните лидери като Chromecast и Apple TV, показват данни на Emarketer. Пазарните анализатори изчисляват, че Chromecast има 30,6 млн. потребители през миналата година, докато Apple TV има 20,5 млн. потребители.
За да се конкурира по-добре, Roku отвори своята платформа за повече телевизионни приложения, отколкото нейните конкуренти, включително Amazon Prime Video, Hulu и Google Play, което ѝ позволява да предлага над 5 хил. канала в международен план.
Базираната в Лос Гатос, Калифорния, компания измества своя бизнес модел от само продажби на кутията си Roku. Тя лицензира своя софтуер към компании като Sharp и Hitachi и получава част от рекламните приходи от медийни компании.
В шестте месеца до края на юни компанията е имала около 15,1 млн. активни потребители, като е излъчила около 6,74 млрд. часа съдържание, става ясно от подадените до американската Комисия по ценните книжа и борсовите операции в САЩ (SEC) документи.
Тези числа обаче засега поне не се трансформират в печалба, след като компанията налива доста средства в маркетинг и развойна дейност.
В тримесечието, приключило в края на юни, компанията отчита нетна загуба от 15,5 млн. долара, по-висока от отчетеният негативен финансов резултат от 14,1 млн. долара година по-рано.