Модернизацията на жп линията София-Бургас в участъка между гарите Церковски и Карнобат едва ли ще бъде завършена в срок. В момента има сериозно забавяне в ремонта, като физическото изпълнение е на 74%. Това заяви транспортният министър Ивайло Московски по време на заседание на комитета за наблюдение на оперативна програма „Транспорт“.
Според Московски изпълнителят на проекта не показва необходимата мобилизация за завършване на обекта. Въведен е ежедневен мониторинг и е изготвен нов строителен график, който отчита и форсмажорните обстоятелства от това лято.
Изпълнител на проекта е „ДжиСиЕф-СК 13-Трейс Рейлинфра Консорциум", а стойността на договора е близо 136 млн. лв. без ДДС. До момента са положени около 115 км нов железен път. Предвижда се участъкът да бъде завършен до средата на следващата година.
„Вече проведох една среща с изпълнителя и предстои втора, като се надявам в следващите месеци да покажат нужната мобилизация за завършване", каза Московски, цитиран от пресцентъра на министерството.
Другият лот от проекта за модернизация на линията Пловдив-Бургас в отсечката Стара Загора – Зимница е завършен на 91% , като е положен 109 км нов железен път.
С нормални темпове продължава модернизацията на жп отсечките Септември-Пловдив, както и Димитровград-Свиленград, стана ясно след заседанието.
Основни проблеми по Димитровград-Свиленград са отчуждителните процедури, които до голяма степен са породени от сега действащото законодателство. „Надявам се максимално бързо да се приеме необходимата нормативна промяна, за да се решат проблемите не само на този проект, но и на всички останали", каза Ивайло Московски. Първият лот Димитровград – Харманли е изпълнен на около 70%. Вече е напълно завършена и най-голямата жп гара по неговото протежение – Димитровград. По лот 2 Харманли – Свиленград има 57% физическо изпълнение.
Най-късно започна строителството по линията Септември – Пловдив, поради което изпълнението по трите обекта в нейния обхват е най-малко. Лот 1 Септември – Пазарджик е изпълнен на 28%, лот 2 Пазарджик – Стамболийски - на 17%, а лот 3 Стамболийски – Пловдив - на около 34%.
Модернизацията на Централна гара София върви с добри темпове, като вече са изпълнени 25% от дейностите.
Проблемни пътни участъци
По време на заседанието отново бе припомнено изоставането в строителството на лот 1 от автомагистрала „Марица“ и лот 4 на магистрала „Струма“.
"Запознат съм и с преговорите за завършване на лот 4 на АМ „Струма". При пълна мобилизация на изпълнителите и всички ангажирани институции, няма причина проектите да не се завършат до края на 2015 г.", смята Московски.
Според министъра строителството на столичното метро продължава да е един от най-успешните проекти на ОП „Транспорт“. Трасето от бул. „Цариградско шосе“ до летище „София“ е изпълнено на 82%, а линията от Младост 1 до Бизнес парка в Младост 4 – на около 70%.
„Не трябва да забравяме, че остава да усвоим още около 33% от бюджета на програмата до края на 2015 г.", каза още министърът.
В същото време от транспортното министерство вече са одобрили новата оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г. Министерският съвет е одобрил нейния проект и предстои изпращането й към Европейската комисия, каза още Московски.
По нея се предвижда по около 673 млн. евро да бъдат отделени за пътни и жп проекти. Проектът за разширение на софийското метро ще може да разчита на 400 млн. евро, а допълнителни 25 млн. евро са резервирани за интермодални терминали. Предвижда се да бъде създадена отделна приоритетна ос с бюджет от над 77 млн. евро, по която да се финансира разработването на системи за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността в различните видове транспорт.