В края на годината – през ноември-декември, ще стартира приемът на проекти по подмярка 16.1 на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) за инвестиции в иновации в земеделието. Това съобщи на бизнес форум за финансиране от Европейския съюз (ЕС) Пламен Абровски от Института за агростратегии и иновации.
В момента работна група подготвя необходимата наредба за дейностите около приема и изпълнението на проектите, обясни той.
Бюджетът на мярката до 2020 г. е 20 млн. евро. Максималното финансиране за един проект може да достигне 1 млн. евро.
Като иновация се приема и внедряването на съществуваща идея, която обаче досега не е прилагана за конкретния фермер или група от стопани, които осъществяват проекта.
Абровски обясни, че финнасирането ще става на две фази, като някои проекти могат и да пропуснат първата и да отидат директно на втората.
Първата фаза финансира проучване за приложимостта на идеята, както и доколко е възможно да се привлекат още участници. Тя може да трае до 1 година, като грантът за проучвания е 5 хил. евро за година, а за стимулиране на интереса и разширяване на групата участници – 10 хил. евро.
Втората фаза е същинското прилагане на иновацията и инвестиции. Финансирането възлиза на 35 хил. евро годишно за текущи разходи.
Като цяло преките разходи се финансират напълно, а общо допустимото финансиране е 70% от стойността на проекта.
Участниците, които реализират проекта, трябва да са минимум двама – т. нар. оперативна група, поясни Пламен Абровски. Оперативната група се състои от земеделски стопанин и научни институти, неправителствени организации, консултанти, малки и средни предприятия в сферата на хранителната индустрия и т. н.
Абровски даде пример с иновации, въведени от фермери другаде в Европа. В Италия например е подкрепено производството на местни вина, като потребителите получават цялата необходима информация за виното и производствения процес чрез QR код на етикета.
Във Финландия пък е създадена онлайн платформа за търговия на производители. В Чехия са въведени т.нар. „млечни бусове“, които осъществяват продажби на хранителни стоки в отдалечени населени места, като същевременно събират млякото на фермерите и го карат до мандрата. Има и проекти за по-ефективно напояване на насаждения.