Финансовите корекции по европейските проекти ще могат да се обжалват по реда на Административно-процесуалния кодекс (АПК). Това е записано в проектозакона за управлението на средствата от Европейския съюз (ЕС), който е публикуван за обществено обсъждане на портала за обществени консултации strategy.bg.
Становища могат да се изпращат до 30 юни.
По реда на Административно-процесуалния кодекс ще могат да се оспорват и други актове и документи на управляващите органи на програмите, предвиждат текстовете.
Подготовката и приемането на такъв закон бяха замислени още по време на предишното правителство на Бойко Борисов. Заради смяната на властта обаче работата по законопроекта беше “замразена” и потръгна отново към края на миналата година по идея на вицепремиера в служебното правителство на Георги Близнашки Илияна Цанова.
Плановете текстовете да влязат в парламента през пролетта обаче не се реализираха заради забавянето на междуведомственото съгласуване на проектозакона.
Без промени в системата за управление на еврофондовете
Генерална промяна в системата на управление на европейските средства не се предвижда. Всички започнали и недовършени до влизането в сила на закона производства ще се довършват по досегашния ред.
Министерският съвет ще има шест месеца да подготви подзаконовите нормативни актове, свързани с прилагането на закона, включително реда за осъществяване на проверките на управляващите органи при съмнения за нарушения. С допълнителен акт ще се определят и редът и механизмите за функционирането на новата система ИСУН 2020, за която е предвидено да дава възможност за пълно електронизиране на процеса по кандидатстване и отчитане на проектите.
Системата ще обхване и Програмата за развитие на селските райони и Програмата за морско дело и рибарство за новия програмен период (2014-2020 г.).
За управлението на средствата от ЕС се предвижда да отговарят Министерският съвет, заместник министър-председател или министър на европейските фондове и министърът на финансите.
Един и същ управляващ, сертифициращ или одитен орган може да бъде определен за няколко оперативни програми. Доколкото това е приложимо съгласно европейското законодателство и при зачитане на принципа за разделение на функциите, управляващият, сертифициращият и одитният орган се допуска да бъдат част от една и съща администрация.
Финансовите корекции
Управляващите органи ще могат да започнат проверки за нередности по собствена инициатива при съмнения за нарушения или по сигнал, предвижда проектозаконът. Записано е и изискване управляващите органи на оперативните програми да поддържат регистър на постъпилите сигнали за нарушения.
Финансова корекция задължително ще се налага в случаите на установен конфликт на интереси на бенефициента, при нарушаване правилата на държавната помощ, за нарушаване принципите на устойчивото развитие, за неизпълнение на мерките за информация и комуникация.
Финансова корекция може да се извърши за целия проект или за отделна дейност, отделен договор с изпълнител или отделен разход, като на практика може да се отмени изцяло финансовата подкрепа от еврофондовете, записано е в новия закон.
Предвидени са и глоби за длъжностните лица в органите за управление и контрол, които не спазват предвидените в закона срокове. При първо нарушение санкцията е от 50 до 1 000 лева, а при второ – в двоен размер.
Срокове за плащанията
Управляващите органи ще извършват авансови, междинни и окончателни плащания въз основа на искане на бенефициента, записано е в проектозакона. Авансовите плащания ще се осъществяват в двуседмичен срок, освен ако не е предвидено друго, като от всички бенефициенти ще се изискват обезпечения. Срокът за междинните и окончателни плащания е 90 дни след искането, което е подадено след верификация на разходите.
Финансирането с безвъзмездна финансова помощ се допуска да бъде прекратено едностранно от ръководителя на управляващия орган, когато бенефициент не сключи договор с изпълнител до 12 месеца от изтичането на срока, предвиден за неговото сключване.
Предвижда се също така отговорните министри, представители на управляващите органи и на бенефициентите да провеждат регулярни срещи на всяко тримесечие.
Подбор и класиране на проектите
Оценка и класиране на проектни предложения ще се осъществява на конкурентен принцип, от комисия, която се произнася в срок от три месеца след назначаването и от ръководителя на управляващия орган, записано е в проектозакона.
Безвъзмездната финансова помощ се предоставя за проекти, с които се постигат целите на съответните програми, и при условията, определени в тях, записано е още в текстовете. При остатъчен финансов ресурс безвъзмездна финансова помощ може да бъде предоставена и за други проекти, които са класирани за финансиране в списък на управляващите органи.
В специална глава се уреждат въпросите за реда при избора на изпълнители. Процедура за избор с публична покана се провежда, когато размерът на предоставената безвъзмездна финансова помощ е по-голям от 50 на сто от общата сума на одобрения проект и прогнозната стойност на поръчката, записано е в проектозакона.
Бенефициентите не провеждат процедура за избор с публична покана при придобиване или наемане на земя, съществуващи сгради или други недвижими имоти, както и при учредяване на ограничени вещни права, с изключение на свързаните с тези сделки финансови услуги.