"Магистрала “Хемус” е един от най-важните проекти за икономиката. Ако не я направим, зачеркваме цяла Северна България", казва в интервю за „24 часа“ вицепремиерът Екатерина Захариева.
„Там, където няма свързаност и магистрали, бизнесът не отива. Когато идва един инвеститор, от какво се интересува – имаме ли магистрала, летище, жп транспорт, има ли достъп до пазари? Това е важен път, за който трябва да се търсят средства“, аргументира се тя.
Според нея, за да бъдат свързани Северна и Южна България, е необходимо не само да има тунел под Шипка, а и още няколко.
„От тази гледна точка има три приоритета. Единият е магистрала “Струма”, лот 3, той е безапелационен, знаете, че Брюксел я финансира при условие, че ще се построи целият аутобан. Вторият е “Хемус”. Трудно е да убедим ЕК, но ние не се отказваме и преговорите се водят постоянно. Магистралата до Велико Търново категорично е включена в ОП “Транспорт”, а от Велико Търново до Шумен ще се изгражда с пари от държавата. И разбира се - тунелът под Шипка“, обяснява вицепремиерът.
Като други важни пътни проекти Захариева сочи пътя Видин-София, “Южната дъга” на околовръстния път на столицата - най-натоварената магистрала в България и магистрала “Калотина”.
По повод бавното строителство на лот 4 на автомагистрала “Струма”, заради което се наложи регионалното министерство да решава дали да прекрати договора на гръцката фирма изпълнител, Екатерина Захариева посочи: „Лот 4 от най-лесният стана най-трудният. Срокът за завършването му, след 200 дни удължаване, беше на 15 октомври.
Но пак се удължи автоматично заради валежите през лятото с още 52 дни. За да не тръгнем към едностранно прекратяване, предложихме анекс. Той предвижда до края на годината “Актор” да построи едно от платната, за да излезе тежкият трафик от камиони от малките населени места от Петрич до Сандански. А до март 2015 г. трябва да е готово и другото платно“. Ако до петък строителят не върне анекса подписан, започва процедура по прекратяване на
договора.
Вицепремиерът припомня, че спадът на инвестициите за първите 6 месеца е 32,6%, което се дължи на нестабилната среда и липсата на предвидимост.
„Никой не иска да инвестира, всеки се притеснява. Затова е важно да имаме стабилна среда. Само усвояването на европейските пари трябва да доведе до ръст от 1,5-2% на година. Ако имаме стабилност, намалим административната тежест и административния рекет върху бизнеса, спокойно можем да имаме 4-5% ръст“, твърди тя.
Захариева отчита, че заради спрените две оперативни програми - “Околна среда” и 2 оси на “Регионално развитие”, държавата е разплатила, без да й бъдат възстановени към момента от Еврокомисията 1,413 млрд. лева. Тя не се ангажира със срок кога ще тръгнат плащанията от Брюксел.
Във връзка с готвените промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), според които разгърната застроена площ на жилищата ще се мери по вътрешните стени, а не по външните, тя обяснява, че сме една от малкото държави, които мерят разгърната застроена площ по външните контури, тъй като законът е писан по време, когато не се е мислело за енергийна ефективност.
„Съвсем доскоро се смяташе, че този, който слага 10 см изолация, е луд да влага толкова пари. Но в бъдещите сгради след 2018 г., които трябва да са с близки до нулевото потребление на енергия, те са нищо. И при сериозна изолация как да се мери разгънатата площ по външни стени. Ще излезе, че купуваш 100 кв. м жилище, пък те са 70. От една страна, това стимулира на енергийната ефективност и от друга, е бонус за хората - да знаят точно колко кв. метра площ купуват“, мотивира се Захариева.
Работи се и по други изменения в ЗУТ, за да бъдат премахнати някои абсурди, поясни вицепремиерът.
„Купуваш си нов апартамент и, както обикновено, контактите не са ти достатъчни, защото инвеститорът е пестил. И ти искаш да си сложиш още, но излиза, че променяш проекта кардинално. Или в банята си преместваш нещо, или мивката в кухнята ти се струва, че не е на подходящо място. Тогава излиза,че променяш ВиК и електропроектите без разрешение. Няма нужда от това, трябва да се облекчат гражданите и това става с промяна в ЗУТ“, казва вицепремиерът.
преди 10 години Ясно е, че трябва да се развиват всичките региони, но не може да развиваш и без приоритети! Няма как в един момент да се строят всички магистрали и пътища, защото няма нито достатъчно пари, нито достатъчен капацитет.В Южна България живее над 2/3 от населението на държавата и от тук минава над 90% от транзитния трафик! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Да, де, ама имаш и Разград(браво на Лудогорец), Габрово, Севлиево, Добрич, Троян и това е без да коментираме по-малките градове като Дряново, Трявна, Белоградчик, Лом, Оряхово, Лясковец, Горна Оряховица, Две могили( :) ). Северна България(Дунавската низина) е тъкмо около два пъти по-голяма от Тракийската низина(не съм я мерил с рулетката, но така ми се струва, като погледна картата). Пък за транзитът...кво да кажа...Ми то освен от Сърбия през всеки друг вход, ако идваш от север ще трябва да минеш през Дунавската равнина.Между другото-географски София е в Северна България. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Абсолютно подкрепям. Пари само за Сф, Пловдив и Бургас рушат териториалния интегритет на страната. Младите и образовани хора напускат малките градове, и всъщност вече положението е такова че там някакъв по-сериозен бизнес не може да се започне. Няма квалифицирани хора, а само пенсионери и ***. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години *** са разпространени равномерно. За някои региони като Лом, Видин, Монтана, Сливен - преобладават даже. За фесовете - пак са 50:50. Онези разградските и шуменските що не ги броиш ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Добре ли си бе човек? Всяка централна власт се стреми и е задължена да развива всички региони. В противен случай хората в "забравените" региони започват да мислят за сепаратизъм и присъединяване към други съседи. Как ти се струва хората от варненски регион да се отделят условно в автономия и за по-близки отношения с Русия (и без това всеки четвърти човек е рускоговорящ) или регион Русе да мине към Румъния (я ейго Дунав мост). Мислете по-глобално. Обезлюдените от българи места ще бъдат заселени от небългари (в природата празно няма). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Мизантропа айде извади *** и фесовете из Юга и тогава разправяй колко е населението.Пари се дават само за София Бургас и Пловдив другите кучета ги яли.На хората им писна.А и внимавайте Ердоган да не дойде щото...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години В смисъл? По какво се изравняват? По Жители или?Все пак в Южна са Пловдив, Бургас, Благоевград, Перник, Кърджали, Хасково, Пазарджик....В северна имаме Русе, Варна, Шумен, Плевен, Видин, Ловеч, Търново...Сори ама леко се съмнявам. Което не значи че не подкрепям повече инвестиции в северна България, защото наистина се пренебрегва а не трябва, това са хубави градове отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Хайде да видим. Събираме Пловдив, Стара Загора, Бургас, Ямбол, Сливен, Казанлък, Благоевград. От другата страна какво имаме ? Варна, Русе, Шумен, Плевен. Малките градчета ала Монтана-Хасково, Видин-Враца - Смолян, Кърджали и т.н. не ги слагам в сметката. Ако махнеш София, съотношението е около 3:2 по население, а като икономическа активност - вероятно 3:1 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако извадиш столицата от сметката, Южна и Северна България се изравняват. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Даже ако питате мен тунелите под Стара Планина са много по важни от "Хемус". Ако нещо трябва да се форсира това са тунелите - 3 примерно в добро число отговор Сигнализирай за неуместен коментар