Швейцария се готви да отпразнува поставянето на нов световен рекорд с новия тунел "Готард", построен, за да помогне за развитието на товарните превози през Алпите. Може обаче да минат години, преди тунелът да постигне пробив в транспорта, съобщават DPA и БТА.
Връх Матерхорн може и да е по-красив, но за мнозина швейцарци планинската верига Сен Готард в централната част на Швейцария е много по-важна.
"Няма Швейцария без Готард", твърди поговорка в страната, която от векове печели от трансевропейската търговия.
Откакто през 13-ти век група строители за първи път издига дървен мост в проход в тези планини, Готард става основен транзитен маршрут между Северно море и Средиземноморието.
Днес Швейцария ще открие най-дългия в света жп тунел, който преминава под Готард и обещава да намали времето, необходимо за превоз на пътници и товари.
С дължина 57 километра тунелът "Готард" ще отнеме световния рекорд от 53,9-километровия японски тунел "Сейкан", който свързва основния остров Хоншу със северния остров Хокайдо.
Планирани са неколкодневни тържества за откриването на съоръжението, а и по този повод швейцарците имат добра причина да се откажат от обичайната си сдържаност - инженерите извършиха подвига си година по-рано от графика и без съществено надхвърляне на бюджета.
Само построяването на тунела струва 12,2 млрд. швейцарски франка (12,3 млрд. долара), а цената на целия проект, включително допълнителните тунели и железопътната инфраструктура, ще достигне 23 млрд. франка, след като дейностите бъдат завършени през 2020 г.
Проектът е „шедьовър по отношение на време за изпълнение, разходи и политики“, коментира директорът на федералната транспортна агенция Петер Фюглисталер, цитиран от Ройтерс.
„Това е част от швейцарската идентичност“, казва той относно инженерните постижения на страната. „За нас завладяването на Алпите e като морските открития за холандците."
Решението за построяване на алпийския тунел бе взето в края на 1998 г. на референдум, при който близо 64% от гласоподавателите подкрепиха плана.
Запазвайки демократичната природа на проекта, първият влак, който ще премине през новия тунел на 1 юни, няма да превозва политици или знаменитости, а стотици обикновени граждани, спечелили лотария.
Планира се той да бъде последван от влак, превозващ политически лидери от Швейцария и чужбина, като сред гостите се очакват германският канцлер Ангела Меркел и италианският премиер Матео Ренци.
Редовни жп превози обаче се очаква да започнат малко преди Коледа. Планира се дотогава през тунела да бъдат направени около 3 хил. изпитателни курса.
Новата връзка ще съкрати пътуването между немскоезичния Цюрих и италоезичния Лугано до близо два часа, спестявайки около 45 минути от времето, необходимо сега. Това е голямо подобрение в страна, чиито граждани изминават с влак средно 2300 километра годишно.
Икономическите последици също се очаква да бъдат значителни.
През новия тунел ще могат да преминават 260 товарни влака дневно, след като той замени вече използван по-къс тунел в района, чиито дневен капацитет е само 180 влака. До 2030 година се очаква да се удвои и количеството товари, които могат да бъдат превозени под Готард, спрямо сегашните 1 млрд. тона.
Рюдигер Грубе, главният изпълнителен директор на германския жп оператор Deutsche Bahn, отбелязва, че проектът "Готард" е "важен крайъгълен камък в развитието на европейския жп транспорт".
Увеличаването на капацитета на маршрутите през Италия, Швейцария и Германия, които ще осигуряват влакове за "Готард", обаче ще отнеме години и поради това ползите няма да бъдат усетени веднага.
"Не сме приключили с планирането в Германия. Изоставаме от графика", посочва Хуго Граца от германското министерство на транспорта.
преди 8 години Джуджетата дълбаха твърде дълбоко и твърде алчно. Те събудиха в недрата на планината древно зло :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар