Щетите от сегашната железопътна стачка в Германия може да набъбнат до 750 млн. евро, прогнозира икономическият експерт Щефан Кипар от BayernLB.
В резултат на това темпът на нарастване на брутния вътрешен продукт на Германия (БВП) през второто тримесечие може да бъде по-нисък с около 0,1 процентни пункта от досега предвижданото, смята Кипар, цитиран от списание Spiegel.
Като цяло железопътната стачка няма да промени положителните икономическите очаквания в Германия. Но има висок риск за евентуално накърняване на имиджа на Германия като място за правене на бизнес сред чуждестранните инвеститори, пише Кипар в свое изследване.
Президентът на асоциацията на работодателите Инго Крамер вече заяви, че германската икономика е заплашена от дневни щети в размер на 100 млн. евро заради стачката. Сега Кипар допълва, че тези щети ще се увеличат, ако стачката продължи по-дълго време. „Причината за това е, че с увеличаващата се продължителност все повече заводи ще трябва да намалят или да преустановят производството си“.
По-рано пък федерацията на търговските камари (DIHK) изчисли загубите на 500 млн. евро.
Около две трети от влаковете по основните железопътни линии в Германия и една трета от регионалните влакове не се движат днес заради поредна стачка на машинистите, която се очаква да продължи до неделя. Това е осмата стачка за десет месеца, организирана от синдиката на машинистите GDL. Протестът започна още в понеделник при товарните превози, при които около половината влакове са спрени. Днес в 00:00 часа по Гринуич (2 часа местно време) започна стачката в пътническите влакове.
Очаква се протестът да приключи в неделя в 9 часа местно време (7 часа по Гринуич) в пътническите и в товарните превози.
Това ще бъде най-продължителната стачка в германските железници. Най-засегнат е трафикът на регионалните влакове около Лайпциг, Дрезден и Хале в източната част на страната, където се движат само 15% от композициите, уточни Deutsche Bahn.
Както и при предишни стачки, жп компанията предостави на пътниците нощни влакове, в които те да могат да спят на гарите в Мюнхен, Хамбург, Берлин и Франкфурт.
Снощи компанията отново оправи предложението си към синдиката да се потърси съдействието на външен посредник, за да могат преговорите да излязат от застоя. Засега обаче GDL e категорично против.
Профсъюзът възнамерява да договори споразумения за заплатите и за други категории персонал, освен за машинистите, на което DB се противопоставя. Докато този въпрос не бъде решен, синдикатът не иска да навлиза по същество в темата за заплатите и работното време.
GDL и неговият председател Клаус Везелски бяха остро критикувани в Германия, като най-четеният вестник в страната Bild излезе със заглавна страница за "гнева" на потребителите.
DB превозва 5,5 милиона пътници и 607 000 тона товари дневно само в Германия и обслужва важни европейски пътни оси.
В GDL членуват 19 000 от 196 000-те служители на компанията в Германия. Организацията е все по-критикувана заради своята неотстъпчивост и стачките, организирани в контекста на отслабващата икономика.
През миналата година синдикатът вече организира четири стачки заради условията на труд, които парализираха жп транспорта в много райони на Германия. Последната, от ноември, бе най-дългата стачка в историята на компанията от основаването ѝ през 1994 г. досега. Тогава загубите за компанията бяха оценени на над 100 млн. евро. Предната стачка пък беше на 18 и 19 октомври.
И през февруари от GDL обявиха стачка, която трябваше да продължи до 180 часа. Тя обаче беше отменена след отстъпки от страна на жп компанията и преговорите бяха подновени.
Последната бе в средата на април и продължи няколко дни.