Вносител на авокадо, продавач на електронни цигари и производител на четки за почистване на тоалетни са сред британските компании, чиито сметки са били затворени или замразени от HSBC през последните два месеца, непреднамерени жертви на репресивни мерки от страна на банката срещу незаконни парични потоци, пише Ройтерс в материал след свое разследване.
Десетки компании са засегнати, някои не могат да плащат на персонала и доставчиците си, а други страдат от финансови загуби, от които се страхуват, че биха могли да ги принудят да затворят.
Броят е малък процент от всички бизнес сметки в HSBC, но засегнатите са в сектора на малките предприятия, който правителството заяви, че иска да насърчи и се надява, че ще процъфти след като Великобритания напусне Европейския съюз (ЕС).
Четиридесет компании заявиха в интервюта пред Ройтерс, че са загубили достъп до сметките си, след като са отговорили на въпроси от HSBC като част от прегледа на клиентите. Банката се опитва да затегне проверките на клиентите след глобата от 1,9 млрд. долара през 2012 г., когато позволи да бъде използвана за изпиране на пари от наркотици от Мексико.
Повече от 30 компании са подали оплаквания до HSBC, че сметките им са затворени или замразени, според източници, които са запознати със съобщенията от засегнатите компании.
Дейвид Джонстън, чиято компания Interbrands внася замразени авокадо, заяви, че е получила писмо на 10 август, в което се посочва, че HSBC ще замрази сметките й в чуждестранна валута на 11 август, което прави невъзможно фирмата да плати на своите мексикански доставчици.
Повече от две седмици по-късно банката му казва, че няма "определена времева линия" за разрешаването на проблема и че междувременно той няма да може да извърши плащания в чужбина, според имейлите, до които е получил достъп Ройтерс. Джонстън заяви, че HSBC ще разблокира сметката след запитването на Ройтерс.
Агустин Ларока, чиято фирма "Bellmonte" доставя луксозни електронни цигари, също сигнализира, че сметката му е замразена. Трета компания, MHL Consulting Engineers, докладва за същото, като сметките на всички били отблокирани след намесата на Ройтерс.
Агенцията пише, че регламентите за борба с изпирането на пари не позволяват на банките да информират клиентите защо техните сметки се закриват или спират, когато се подозира такава дейност. В някои случаи HSBC може да е безсилна да разкаже на клиентите защо трябва да понесат подобно неудобство.
"Рутинна проверка"
Проблемите на много от интервюираните от Ройтерс фирми са от септември 2015 г., когато те са получили въпросник, представен от банката като рутинна проверка.
Мярката е част от стартираната от HSBC на програма, наречена Safeguard, след глобата през през 2012 г., която цели да събере повече информация за клиентите.
HSBC, която има фонд от 10 млрд. паунда (12,8 млрд. долара) за подпомагане на малките предприятия във Великобритания, започна да предприема сериозни действия тази година. Някои компании, чиито сметки бяха закрити през юли или този месец, заявиха, че са имали впечатлението, че са предоставили цялата необходима информация.
Подобно на повечето засегнати компании, фирмата на Мартин Фишър Fisher Fabrics работи в чужбина. Той доставя на клиенти в Азия от доставчици в Китай и Южна Корея.
"Аз трябва да бъда идеалният бизнес след Brexit. Не извършвам никаква дейност в рамките на ЕС. Сключвам сделки с всички тези страни, които се предполага, че ще бъдат нашите търговски партньори след Brexit", каза той пред Ройтерс, след като и неговите сметки са били замразени.
Банките в световен мащаб през последните години са затворили хиляди клиентски сметки, тъй като се стремят да избегнат глоби от страна на органите на САЩ за подбуждане към изпиране на пари.