IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Графика на деня: Кои са основните страни вносителки на петрол в ЕС?

Според ново проучване по-голямата част от вноса идва от "нестабилни страни"

16:00 | 14.08.16 г. 2
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Руските доставчици доминират по обем на петрола, внесен в Европейския съюз, а по-голямата част от вноса идва от „нестабилни страни“, сочат данни от ново проучване на Cambridge Econometrics for Transport & Environment (T&E).

Според изследването 88% целия суров петрол в ЕС е внос, а осем от десетте най-големи доставчици на петрол в Европа са неевропейски компании, съобщава oilprice.com.

Руските фирми доставят 36% от внесения суров петрол в ЕС, като на Роснефт се падат 20%, а на Лукойл – 12%. Останалите 4% се доставят от Газпром. Само две базирани в ЕС компании – Shell и норвежката Statoil, са в топ 10 на производителите, доставящи петрол на региона.

„Прахосническата употреба на петрол от Европа пълни джобовете на големи петролни компании в страни като Русия и Либия“, казва експертът по петролна политика в T&E Лора Бъфет.

Освен от Русия и Либия по-голямата част от европейския петрол идва от страни, определяни от изследователите в доклада като „нестабилни“, включително Азербайджан, Казахстан, Нигерия и Ангола.

Нарасналата зависимост на Европа от суров петрол изглежда съвпада със зависимостта ѝ от дизела, който се е удвоил между 2001 и 2014 г., се казва още в доклада.

По време на същия период местното производство на суров петрол и вносът на такъв от сравнително стабилни страни са намалели, което прави Европа все по-зависима от нестабилни страни, за да задоволява нарастващото си търсене.

Анализаторите от T&E призовават за намаляване на въглеродните емисии от транспорта и предлагат пренасочване към електрически автомобили, което ще доведе до ръст от 1% на БВП на ЕС, ще създаде до 2 млн. нови работни места и ще намали емисиите от автомобили и микробуси с 83% до 2050 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.

Последна актуализация: 14:06 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 7 rate down comment 0
pepe
преди 8 години
Ами "прахосническа употреба" е семейния Van да е с 4 литра двигател, а съпрузите да ходят всеки поотделно на работа с SUV - ама като се замисля, това май не се отнася за Европа. Май на един друг пазар за малолитражка се смята кола с 2.5 литров двигател. А и да не забравяме, че разстоянията в Европа са като в голямо село.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 1
alchen
преди 8 години
Не разбирам какво е "Прахосническа употреба"?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още