IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Тунелът на Кресненското дефиле - най-безопасният и евтин вариант за преминаване

Ако преразгледаме проекта за магистрала Струма, одобрен от европейските власти, ще връщаме парите за цялостното й строителство, предупреждава експерт

16:44 | 20.05.14 г. 15
Тунелът на Кресненското дефиле - най-безопасният и евтин вариант за преминаване

До 400 млн. евро би струвало строителството на 15-км тунел в Кресненското дефиле, който е част от бъдещата магистрала Струма. Това изчисляват експертите от Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство, които на пресконференция опровергаха твърденията на браншовите организации в сферата на строителството и пътната безопасност, че съоръжението би било опасно, необосновано скъпо и трудно за реализация.

Срокът за реализация на тунелното съоръжение би бил 45 – 50, до 60 месеца в зависимост от организацията на строителството, както и избраният от възложителя способ на пробиване на тунела.

Отделно изкопните работи не биха били повече от 2,8-3 млн. куб. м маса, а не над 40 млн., колкото изчислиха браншовиците от сферата на пътното строителство.

Поддръжката на съоръжението също не би струвала годишно 50 млн. лева, както твърдяха браншовиците от пътното строителство. В Германия за поддръжката на подобен тунел, но по-къс, разходите през миналата година са достигнали 650 хил. евро, а за електрическо осветление, вентилация, вода и други подобни са похарчени 540 хил. евро, посочват от организацията за тунелно строителство.

От асоциацията опровергаха и твърденията, че в България липсват специалисти, които да могат да проектират и изпълнят подобно съоръжение. По думите на инж. арх. Валентин Трашлиев, председател на Управителния съвет на организацията, българските специалисти по тунелно строителство са втората най-многобройна група в Европа след норвежките и са изключително ценени и търсени за реализацията на проекти в чужбина. Българските тунелни специалисти имат опит и с изграждането на сложни хидротехнически съоръжения, които са съизмерими с проекта за дългия тунел на магистралата, подчерта той.

Освен това технологиите са изключително напреднали и големи тунелни сечения се изграждат за кратки срокове. Осъвременени са и нормите за проектиране на пътни тунели, като са хармонизирани с най-новите европейски изисквания.

Дълъг тунел или трасе от къси тунели и виадукти?

Браншовите организации от пътното строителство и пътната безопасност настояват, че късите тунели и късите виадукти биха били най-добрия вариант за участъка на магистрала Струма от Благоевград до Сандански.

Според асоциацията за геотехническо и тунелно строителство най-безопасният вариант за изграждането на трасето – от геоложка и сеизмологична гледна точка, обаче е тунелът. „Масовата практика в развитите държави напоследък е цялото движение по възможност да минава под земята“, коментира инж. Трашлиев, като допълни, че най-активни в това отношение са страните от Централна Европа.

Последна актуализация: 07:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

15
rate up comment 7 rate down comment 4
user##
преди 10 години
Поредното PR изявление. Не зная за болшинството от коментиращите, но предвид "качественото" строителство на магистрали, си представям "корифеите" в тунело-строителството. Мен лично ме хваща яко шубе от факта, че ще пътувам 20 мин под земята (15км с 80км/ч) със семейството ми - ще паля свещи и ще се кръстя да не ме сполети "гения" на БГ популярните крадливи строителни компании. Според мен изказвания от типа "изменяш проекта - връщаш парите" от еко-организация са най-малкото странни и следва да бъдат проверени, а не просто хвърлени в пространството. Не съм експерт по EU финансиранията и нямам мнение. Въпреки това ВЯРВАМ, че безопасността и живота на пътуващите, а не парите трябва да са основен приоритет при подобен тип проекти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 4 rate down comment 4
MZ/X
преди 10 години
Според асоциацията за геотехническо и тунелно строителство най-безопасният вариант за изграждането на трасето от геоложка и сеизмологична гледна точка, обаче е тунелът. ==========================================================Ако е така защо цялата магистрала Срума не я построим по тунелен способ, а само 15 километра? :) Ще избием рибата ако построим 150 километра тунел до Гърция :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 3 rate down comment 2
kalendar
преди 10 години
нека да позная-ти си от Варна:)Но иначе ще се съглася частично с теб-София я храни останалата част от страната, но въпреки това не е нищо особено(ако и да е 15тият по големина в ЕС) като икономика. Това обаче не значи, че не трябва да се развива София-все пак е столица и това има значение. Ако искаш да можеш да сравняваш София с Истанбул(ако и да не е столица) и Букурещ ще трябва да я развиваме.ПС: Българи се пише с малка буква според нашият книжовен език. На английски е различно. Не се заяждам и аз правя грешки, ама за важните нам наименования нека обръщаме повече внимание.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 4 rate down comment 11
STRAHO
преди 10 години
"София е от първостепенно значение, поради факта че е най-голям град в БГ"== Можеш ли да я сравниш по каквото и да е с Одеса , Истанбул или Букурещ? А с Виена и Будапеща? Лично аз смятам, че е по изгодно да се инвестира в транспортни артерии свързващи Варна с тези градове от колкото Варна със София. Тези връзки биха донесли повече ползи за държавата ни.Тя /София/ е такава каквато е именно защото останалата част на БГ я "захранва" с ресурси! Принудени са административно останалите Българи да я захранват. Очеваден е процеса на обезлюдяване което показва тихо недоволство срещу тази принуда. Дори чисто географски не и се полага това място. Няма лошо в това, че е значим за БГ град. Лошото е, че извора на ресурсите с които е градена пресъхва. Всички останали държави полагат огромни усилия за усвояването на териториите си, че и за нови ламтят, а ние не само не ги ползваме но и напротив -изоставяме ги. София е незначителен град в икономическо отношение на картата на Европа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 5 rate down comment 5
MyPr0gres
преди 10 години
Колкото и да са зле сегашните управляващи, всичко се прави според нуждата на да речем икономиката. София е от първостепенно значение, поради факта че е най-голям град в БГ, също така и с най-много европейски (транспортни) пътища който минават през или в близост до нея. Не мога да разбера как съществуват толкова незаинтересовани и неуки хора като теб!За инфо, не живея в София!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 0
mick
преди 10 години
Ами "само" 4 -5 пъти по-евтин мисля :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 4
kalendar
преди 10 години
я пак? От кои пари се краде трудно? Ти по ФАР и САПАРД да знаеш за наистина изпълнен проект?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 9 rate down comment 3
STRAHO
преди 10 години
Мястото на новия мост си е добро. Целта е товарите да минават по възможно най дългия маршрут през страната ни и да оставят повече парички. ;) Друг е въпроса, че при този корумпиран политически "елит" редовия БГ гражданин нищо не "хваща". По важна от Хемус според мен е и евентуалната магистрала Варна - Русе /майната и на София! Тя не е фактор а и вече си има осигурен товаропоток! / която ще прихване товаропотока пак от Истанбул и не само за западна Европа изолирайки Констанца и Румъния / поне в голяма част от маршрута.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 13 rate down comment 6
STRAHO
преди 10 години
И на мен ми се иска до Варна да има хубава магистрала но не съм съгласен с теб. Най важните магистрали за нас са тази от Истанбул за западна Европа и от Солун за западна Европа. Просто товаропотока от тези пристанища е голям. Проблема е не дали ни трябват / разбира се, че имаме нужда от тези магистрали/, а цената им на километър / при равно за вариантите им качество на изпълнение/! Ако се строят от сегашните управляващи и цената ще бъде по висока и качеството по ниско! ОБЗАЛАГАМ се! ;) Това е причината за коментарите по този проект. Подготовка на общественото мнение. :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 11 rate down comment 23
pernik
преди 10 години
Че да не би Дунав мост 2 да е по-евтин?Важното обаче беше че Дунав мост 2 се построи да е на удобно място за столицата, а не за държавата ни. Трябваше да е някъде по към средата на реката, ама все пак имаме столични интереси.Че и сега така. Вместо тунел под Шипка или магистрала Хемус, които ще се ползват от повече хора, дайте да правим 15км. тунел за столичани главно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още