Министерството на транспорта обяви четири обществени поръчки за концесията на Летище София – за изготвянето на правен, технически, екологичен и финансово-икономически анализ.
В документацията се казва, че целта на концесията е да се модернизира летищната инфраструктура, да бъдат привлечени нови авиокомпании за редовни и чартърни полети, да бъдат разширени търговските дейности като резултат от увеличаването на трафика. Друга заложена цел е да бъдат привлечени транзитни пътници от Близкия и Среден изток, Задкавказието и централна Европа.
За всеки един от анализите е определена горна граница от 66 000 лв. без ДДС или общо 264 000 лв.
Това не е първата обществена поръчка за анализ на концесията на аерпорта. Припомняме, че през 2012 г. е обявена обществена поръчка за правен, технически и финансово-икономически, както и екологичен анализ, но не само на столичното летище, а в пакет заедно с летище Балчик. Тогава министерството е предвидило за консултанта 107 950 лв. без ДДС. През февруари 2013 г. според регистъра на АОП са сключени договори със следните дружества: за правния анализ - адвокатско дружество "Пенков, Марков и партньори", за екологичния - „Планеко“ ООД, за технически и финансово-икономически анализ – със „Сигма Еърпорт Мениджмънт Унд Дивелъпмънт" ООД – Германия. Общата стойност на контрактите е 107 950 лв.
В края на 2013 г. от коментар на тогавашния транспортен министър Данаил Папазов става ясно, че в анализите има неточности, а на консултантите е дадено допълнително време, за да бъдат отстранени. Папазов е коментирал и че летище София може да продължи да работи, както е работило и до този момент, в сегашния си начин на управление, без да е нужно да бъде отдавано на концесия.
От последното обявление е видно, че е взето политическо решение бъдещето на летищата в София и в Балчик да не се разглежда в пакет, а отделно.
В документацията изрично се казва, че концесията няма да включва летище Балчик, въпреки че то е предоставено за ползване на „Летище София“ ЕАД с решение на кабинета от август 2011 г. От обекта на концесията е изключен и правителственият ВИП. Консултантите ще трябва да анализират имотите в рамките на летището и да предложат мерки за уреждане на статута им.