Обжалванията на отчуждителни процедури няма да спират строителството на инфраструктура, а на строителите ще се даде възможност и на предварително изпълнение на отчуждителния акт. Това е стане с промени в Закона за държавната собственост, които са публикувани за обществено обсъждане на портала за обществени консултации.
Крайният срок за получаване на становища по текстовете е 31 октомври.
Вицепремиерът в служебното правителство Екатерина Захариева преди месец съобщи, че се готвят подобни законодателни промени заради забавеното строителство на важни инфраструктурни обекти.
Подобни разпоредби бяха въведени преди няколко години от кабинета на Бойко Борисов. През миналата година спорното правило беше отменено от Конституционния съд, а тогавашният регионален министър Десислава Терзиева оцени, че това застрашава около 2,5 млрд. евро от европейските фондове, отделени за пътно строителство.
С преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавната собственост се предлагат аналогични промени и в Закона за общинската собственост, като действията се извършват от кмета на съответната община, а не областния управител.
Отчуждаването се обвързва с изплащането на обезщетението
Предлага се имотът да се смята за отчужден, когато е преведено обезщетението по сметка на правоимащите лица въз основа на решението на съда, както и когато жалбите срещу решението за отчуждаване и заповедта на областния управител се отхвърлят от съда, а обезщетението е преведено по сметка на правоимащите лица.
При допуснато предварително изпълнение на акта за отчуждаване на терена инвеститорът се въвежда във владение на имота още преди актът за отчуждаване да е влязъл в сила, когато подробният устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект, е влязъл в сила и е преведено определеното в акта за отчуждаване обезщетение на правоимащите лица.
Предварително изпълнение не се допуска спрямо имот, който е единствено жилище, посочва се в текстовете.
При въвода на инвеститора в имота се съставя специален протокол, който се изготвя от комисия с представител на областния управител и на инвеститора, оценител, вписан в регистъра към Камарата на независимите оценители (в зависимост от предназначението на имота), както и представител на Министерството на земеделието и храните, ако имотът е земеделска земя или гора. Протоколът се подписва от членовете на комисията и от собственика на имота. При отказ на собственика да подпише протокола това обстоятелство се удостоверява с подписите на двама свидетели. Протоколът може да се състави и в отсъствието на собственика.
Предварителното изпълнение не може да бъде спряно или отменено, в случай че инвеститорът преведе по сметка на областния управител и сума в размер на определеното в акта за отчуждаване обезщетение, която ще служи за гаранция за изплащане на увеличения от съда размер на обезщетението, предвиждат още промените в Закона.
Инвеститорът дължи на собствениците обезщетение за пропуснати ползи от датата на влизане във владение на имота до влизане в сила на решението за отчуждаване на съответния имот. Инвеститорът на обекта дължи обезщетение и за вредите върху имота или възстановяване на имота във вида към момента на завземането му в случай, че отчуждаването не се осъществи или бъде отменено.
При жалба на собствениците съдът съдът трябва да се произнесе в едномесечен срок след подаването й. Решението е окончателно. Ако съдът постанови по-високо обезщетение, инвеститорът изплаща на собственика разликата заедно със законните лихви върху нея в едномесечен срок.
преди 10 години Този въпрос бе отнесен до КС от Омбудсмана и положението в момента е такова, съгласно чл. 17, ал. 5 от Конституцията, именно защото Конституционния съд се произнесе, че не може без предварително и равностойно обезщетение, което значи то да е определено окончателно като стойност и изплатено. В резултат, доколкото си спомням, бе намален срокът за обжалване на размера на обезщетенията от 2 на 1 седмица отговор Сигнализирай за неуместен коментар