Стратегическо планиране, анализиране на основните конкуренти, повече внимание към екипа и по-голямо влияние върху събитията в компанията, успоредно с това, което упражнява главният изпълнителен директор. Това са само част от новите изисквания на бизнеса към ролята на финансовите директори, очертани от участниците на форума за финансови мениджъри CFO Forum 2015, организиран от консултантската компания EY.
Според президента на Американския университет в България Кевин Асперген финансовите директори трябва да умеят следните пет неща – да правят анализ на представянето на основните конкуренти, да разбират продуктите и услугите, които предлага компанията, да работят за подобряване на ефективността на операциите с минимум усилия, да анализират въздействието на растежа и финансирането върху паричните потоци на компанията и да се фокусират върху човешките ресурси.
Асперген счита, че е от особено значение финансовият мениджър да планира стратегически действията, които компанията трябва да предприеме, за да постигне целите и задачите си, а да не извършва само бизнес планиране, т.е. определяне на визията и мисията на дружеството. По негови думи ключ за това е фокусът върху миналото, настоящето и бъдещето пред финансите на компанията.
Президентът на Американския университет в България посочи и допълнителните според него неща, които финансовите директори трябва да правят. Едно от тях е да не се финансира един отдел за сметка на разходите на друг, да не се съкращават хора или продават активи в неподходящ момент и внимателно да се анализират и приемат резултатите.
„Да кажеш „не“ е трудна работа. Финансовите директори не трябва да се притесняват от това да бъдат унижавани и да се чувстват депресирани“, коментира Асперген. Той добави, че е нужно и поемането на отговорност за резултатите, тъй като „гневът и отрицанието не отварят врати“. „Нормално е да има финансов провал“, изтъкна той.
Лидерство, стратегическо мислене, гъвкавост и адаптивност, готовност за извършване на промени. Тези качества търсят организациите от своите мениджъри, за да останат конкурентни на пазара. Това разкриват резултатите от проучване, проведено от консултантската компания за подбор на среден и висш мениджмънт Stanton Chase през 2014 г. сред 630 мениджъри в България и представено от управляващия директор Дарина Пенева по време на събитието.
„От финансовия директор се изисква да е видим не само в компанията, но към клиентите и партньорите. Това създава предпоставки за развитие на мрежа от контакти. Освен това той трябва да притежава лидерски умения, да управлява множество приоритети, да прекарва повече време с екипа, да влияе на събитията, успоредно с изпълнителния директор“, коментира резултатите директорът на Stanton Chase.
По думите на Пенева финансовият сектор разполага с добри специалисти, което прави и средата изключително конкурентна.
Данните на Stanton Chase обаче издават трудностите на мениджърите при намиране на подходящи кадри за изпълнителни директори, мениджъри по продажбите, човешки ресурси и в IT сектора.
Според компанията действията през 2015 г., които са важни за мениджърите, за да бъде успешен бизнесът, са поддържане на стабилни парични потоци (59,4%), откриване на таланти (56,5%), задържане на персонала (46,7%) и преструктуриране на бизнеса (44,7%).
„Финансовият отдел представя информацията, от която се нуждаят другите мениджъри. Той обслужва бизнеса, като изпълнява задълженията си към данъчните и инвеститорите“, определи ролята на финансовия директор Илина Лилова, мениджър „Бизнес развитие“ във Фикосота.
По нейни думи ролята на финансовия отдел е да предостави на бизнес мениджърите ресурсите, от които се нуждаят.
„В реално време можем да следим как се движи бизнесът, докато преди трябваше да се затвори един период, за да видим как върви той. Това беше един недостатък, но в днешно време това е все по-важно“, изтъкна още Лилова.
Тя бе категорична, че предварителното доверие между финансовия директор и бизнес мениджърите преди постигане на резултатите също е много важно.
Дарина Пенева от Stanton Chase посочи още, че според проучването през 2014 г. аутсорсинг индустрията е бил най-бързо развиващият се сектор. IT секторът също присъстваше на челни позиции в анкетата.
По време на събитието бяха връчени награди за финансови директори в различни категории. Именно софтуерната компания "Телерик" получи награда за цялостен принос в лицето на старши финансовия мениджър в компанията Малина Маринова. Миналата година сделката за продажбата на "Телерик" на Progress Software за 263 млн. долара бе сред една от най-големите в региона на Централна и Източна Европа.
Наградата „CFO of the year 2015“ в категория „Планиране и бюджетиране“ отиде при членa на Управителния съвет и изпълнителeн директор в застрахователната компания ДЗИ Милен Глушков. Връчени бяха още призове в категориите „Стратегия за развитие на финансовата функция“, който отиде при главния финансов директор на TELUS International Europe Веселин Денчев, „Ликвидност и риск“ взе Франк Янсен от СИБАНК, а „Контрол и отчетност“ - мениджърът „Финанси и контрол“ в Нестле България Светлана Болдина.
Investor.bg бе медиен партньор на събитието