Малайзийският държавен фонд Khazanah Nasional, който държи почти 70 на сто от акциите на авиокомпанията Malaysia Airlines, вече взе първи мерки за преструктуриране. Според плана около една трета от всички 20 000 служители ще бъдат съкратени и ще бъдат закрити непечеливши маршрути до някои дестинации в Китай и Европа. Така авиокомпанията ще прати близо 6000 свои служители на пазара на труда като част от плана за преструктуриране на стойност 6 млрд. рингита (1,9 млрд. долара), предава Ройтерс.
Всеки ден авиокомпанията трупа загуба от между 1 и 2 млн. долара. В началото на август Khazanah Nasional обяви, че ще придобие целия дял в компанията и ще я преструктурира.
Авиокомпанията чувства все по-сериозно последиците от двата инцидента с машини от нейния флот. Превозвачът се бори със загубите и срива на имиджа си след свалянето на полет 17 в Украйна преди месец. Инцидентът усложни още повече положението ѝ след изчезването на неин самолет през март.
Освен това стана ясно, че Malaysia Airlines ще бъде делистната от борсата до края на 2014 г. От Khazanah добавят, че планират да върнат компанията към печалба в рамките на три години след делистването.
В четвъртък компанията майка на авиокомпанията Malaysian Airline System съобщи, загубата за второто тримесечие се задълбочава след изчезването на полет MH370 през март.
За трите месеца до края на юни загубата възлиза на 307 млн. рингита (около 74 млн. евро). Година по-рано авиокомпанията отчете загуба от 176 млн. рингита. Все пак минусът е бил леко смекчен от печалба от валутни курсове от 52 млн. рингита, както става ясно от съобщение на концерна до малайзийската борса, пише Wall Street Journal.
Приходите в оперативния бизнес спадат със 7% до 3,34 млрд. рингита. Много клиенти отбягват да ползват авиокомпанията, след като полет MH370 от Пекин за Куала Лампур с 239 пътници на борда изчезна от радарите на 8 март. Въпреки най-голямата акция за търсене в историята на авиацията и досега няма следи от самолета.
На 17 юли последва и нова катастрофа за Malaysia Airlines. Полет MH17 катастрофира над Източна Украйна и уби 298 пътници. Предполага се, че машината е била свалена от ракета земя-въздух.
Изпълнителният директор на Malaysia Airlines Ахмад Джаухари заяви, че екипът му е очаквал последиците от изчезването на полет 370. Спадът в резервациите след първия инцидент възлиза на около 7%, а след падането на втория самолет намалението е вече от 33%. Освен това редица клиенти след това са анулирали резервациите си.
„Положихме много усилия, за да си възвърнем доверието и да повишим продажбите отново", казва Джаухари. „Когато налице бяха първите признаци на възстановяване, се случи трагичният инцидент с Полет 17".
Двата инцидента са навредили сериозно на репутацията на компанията, заявиха от Malaysia Airlines. Въздействието ще бъде почувствано в най-голяма степен през второто полугодие.
„Необходимостта от план за преструктуриране става още по-сериозна“, казва Джаухари. Още преди загубата на двете машини компанията страда от трудните пазарни условия. „Компанията ни подлежи на подробна финансова проверка, за да започнем едно ново начало“, допълва той.