Може ли държавата изобщо да си прави сметка (и в буквалния, и в преносния смисъл)? Това е един от въпросите, които останаха без отговор след вчерашната сага с търговете за магистрала “Хемус”.
Има ли по-правилни строителни фирми или правилните ще затвърдят позициите си в новия търг с “официализирана” по-висока прогнозна цена? Това е другият въпрос без отговор. Защото премиерът еднолично разпореди прекратяване на процедурата, която даже още не е и приключила заради обжалването пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), повече от два месеца след обявяването на изпълнителите на отсечките.
“Говорят” ли си институциите помежду си? Това е третият въпрос без отговор. Защото премиерът Бойко Борисов и отговорникът за “Хемус” – Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” (НКСИП), излязоха с коренно различни версии за прекратяването на процедурата. И двете - съшити, коя с бели, коя с малко по-нюансирани, конци. Понеже въпросите и за липсата на финансиране, и за близостта на двете фирми до Валентин Златев и Делян Пеевски са сред обществените “тайни”. В крайна сметка обаче едно такова решение има нужда от мотив, който да звучи законно.
Следващият въпрос без отговор е доколко в прекратяването на процедурата по никое време нямат пръст европейските власти. Досега Еврокомисията открито се намеси само в търговете за магистрала “Тракия” заради дискриминация на чуждестранни фирми и от време на време сравнително тихо размахва пръст.
Обществената поръчка трябваше да бъде спряна още когато държавата видя огромната и не съвсем обяснима разлика между индикативния бюджет за строителството на магистралата и офертите на кандидатите. За да си оправи държавата сметките и да спести огромни разходи на данъкоплатците. А ако администрацията е знаела, че сметките й всъщност не са съвсем верни, може би изобщо не трябваше да се избързва с процедурите, а да изчака окончателните проекти за магистралата. И да действа по-прозрачно при тръжните процедури.
И в началото бе процедурата…
В началото на 2015 г., след дълго очакване, стартира двустепенната тръжна процедура за строителството на 60 км от магистрала “Хемус” – за отсечката от Ябланица до Угърчин/Луковит и оттам – до разклона за Плевен и Ловеч. Индикативният бюджет за 60-те км – 434 млн. лева. Финансиране – неосигурено, с неизвестен източник.
Вариант първи за финансиране – спестени пари от новата оперативна програма “Транспорт” 2014-2020 г. На практика невъзможен, защото бюджетът за пътно строителство се изчерпва от дострояването на “Струма”, още повече, че на него се надява и друг проект с твърд ангажимент за довършване до 2022 г. – тунелът под Шипка. Вариант втори – заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Вариант трети – пари от бюджета (малко вероятен). Вариант четвърти – новите европейски инвестиционни инструменти (Механизмът за свързване на Европа и планът “Юнкер”).
Близо два месеца по-късно дойде и първият опит за спиране на обществената поръчка – от австрийската компания “Щрабаг”, която оспорваше точно липсата на финансиране за строителството на “Хемус”. Антимонополният орган не уважи жалбата на фирмата. Година по-късно липсата на финансиране е вече формален повод за спирането на търга.
В средата на декември 2015 г., очаквано за строителния бранш, за строител на първата отсечка на магистралата – от Ябланица до Угърчин, е избрано обединение с участието на „Джи Пи Груп” ООД, а на втория участък – от Угърчин до разклона за Плевен и Ловеч, обединение с участието на „ПСТ Груп“ ЕАД. С офертите им общата стойност на двата участъка достигна 756,7 млн. лева без ДДС, което приближава 1 млрд. лева с ДДС и е рекорд за българска магистрала.
От надпреварата изпаднаха обединението “Хемус БГ” и турската „Ташяпъ Иншаат“, които дадоха най-ниски цени. Ако двете компании бяха избрани, магистралата щеше да струва с повече от 70 млн. лева по-малко.
Скъпо, по-скъпо, най-скъпо?
Едно от обясненията за огромната разлика на офертните цени и индикативния бюджет за изграждането на 60-те км от Хемус между Ябланица и Плевен/Ловеч даде регионалният министър Лиляна Павлова. Тя посочи, че индикативният бюджет е определян в момент, в който пълният проект за “Хемус” изобщо не е бил готов, а той претърпя доста промени с времето. Дали обаче тези промени струват почти два пъти повече от първоначалните планове?
Павлова оправда разликата и с тежкия терен и множеството съоръжения – тунели и виадукти, по магистралата, като до край защитаваше процедурите. НКСИП пък се произнесе в рекордно кратък срок за победителите, а само две чуждестранни компании – италианската "Серенисима конструциони" и отстранената турска "Ташяпъ Иншаат”, решиха да обжалват решението. Решение по жалбите им още няма.
Друго обяснение за разликите в цените се крие в калкулираните рискове за строителните фирми. Логично е, че за обект с несигурно бъдеще заради неизвестно финансиране и неясен срок за завършване цената ще е по-висока, тъй като се очаква забавяне на плащанията. Особено когато компаниите “затварят” в банкови гаранции огромни суми.
Друг съществен проблем за строителството на магистралата са отчужденията, които още не са започнали и които също ще струват доста на държавата.
Въпреки съмнителните обстоятелства около прекратяването на процедурите, нелогичния избор на момент за обявяване на решението и разминаването в аргументацията решението все пак е правилно. Остава да се види и дали някой от участниците ще обжалва решението за прекратяването. И да се чака новият търг, за да се види накъде ще тръгне цената на магистралата.
преди 8 години Караш ме са си спомня, как собствениците на земи в Чирпан платили на геодезистите и проектантите да прокарат жп линиятя по синорите(границите между нивите). Затова и линията там е силно начупена и скоростта не беше по-висока от 40 км в час. Нищо чудно хидроинженера и неговата мъжка секретарка Домуз Делян да са си поръчали някое тунелче. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години 2 месеца Уиуито защитаваше тази цена и 2 месеца по-късно се сетиха с ББ, че нещо не е наред. Какво ги накара да преосмислят позициите?А колко по-лесно биха станали нещата - първо правиш проект, после започваш да отчуждаваш и едва след това обявяваш търг. На търга не искаш банкови гаранции и прочие глупости, а искаш да ти бъде построена магистрала. В договора залагаш етапи и посочваш, че при неизпълнение или забавяне повече от 60 дена, имаш право да прекратиш и да вземеш следващия по класиране да строи. Ако той откаже - следващия. Без обезщетения и плащаш само извършената до момента работа.И откъде-накъде ще има тунели? За цяла Стара планина има 4 тунела, а те в равнината тунел ще ми правят! По кой метод? Изкопно-засипващия? Нали ги виждаме новите "сложни" тунели по Люлин и Струма: по-тесни, по-ниски, сложени тунелни тръби и засипани отгоре с 1 м. пръст и камъни и изникнали 2 храста. Да видят тунела Витиня и тогава да ми обясняват дали по хълмовете се правят тунели! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Извинявам се за многото коментари но някои неща не може да се обяснят с няколко изречение а и в Конституцията е казано ,че всеки има право да пише без ограничения Патриарха на България го каза хубаво - ''Свободата е висше благо за човека, но тя без нравствено начало се превръща в произвол и води до деградация и разруха както в личността, така и в обществото''.Свободен си ако с действия или бездействия не причиняваш вреда на другите тоест ''4-власт'' има голяма роля за инфорацията на хора - http://glasove.com/categories/interviuta/news/za-svobodata-na-slovoto-i-za-slovobludstvoto отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години В своята Харвардска реч (1978) Солженицин с нобел по литература твърди, че всички съвременни медии насаждат невежество и агресивност у хората, чиито божествени души се пълнят с клюки, безсмислици и празнословия:Днешните медии се превърнаха в най-голямата сила в Западните общества. Четвъртата власт медиите е много по-могъща от другите три власти: законодателната, изпълнителната и съдебната. При това положение човек се пита: чрез какъв закон е била избрана тази четвърта власт и в крайна сметка пред кого е отговорна тя? - http://nobelisti.tripod.com/id10.htmlЗатова мисля ,че трябва да предупредя всички особено ''4-власт'' за казаното от Господ Иисус Христос ,че за всяка празна дума която кажат човеците ще отговарят в съдният ден - /Матея 12:36/ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Знам ли.. аз все си мислех, че при Ябланица вече с минал през планината. Труден труден... колко да е труден? Да е по-скъп от пробива през Пирин при Кресна? Знам ли, не съм специалист ама... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Е хубаво терена е труден, ала бала, пари няма, защо тогава не започнаха да я строят от Варна към София? Там няма да има тунели, виадукти и други такива, който уж повишават цената до космически стойности. Т.е. със същия финансов ресурс ще може да се построят вместо сегашните 60км, примерно 120км магстрала. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години допълнение към коментар 17 книгата - 50 нобелови лауреати и учени за вярата си във Бога - http://nobelisti.tripod.com/index.htmlе хубава но основата е казаното от Господ Исус Христоси трябва да се знае ,че през последните столетия науката откри и доказа неща които са записани във Библията включително и за икономиката - https://***.facebook.com/boyan.durankev/posts/1694350750843152 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години 50 НОБЕЛОВИ ЛАУРЕАТИ И ДРУГИ ВЕЛИКИ УЧЕНИ ЗА ВЯРАТА СИ В БОГА - http://nobelisti.tripod.com/index.htmlПод статията през фейса(Атанас Шалапатов)- https://***.24chasa.bg/Article/5303197 съм обяснил и най-важното е казаното от Господ Иисус Христос ,че за всяка празна дума която кажат човеците ще отговарят в съдният ден - /Матея 12:36/тоест ''4 власт'' трябва да внимават повече ''Медиите имат обществена функция да осигуряват достоверна и общественополезна информация на обществото като цяло... Поради своята роля на посредници в информационния процес, медиите са уязвими на завладяване и подчинение на частни интереси, които могат да ги използват за цели, различни от "общото благо" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Това, че управляващите не могат да управляват, не е тайна за никого и с малки изключения, винаги е било така в последните .. знам ли, може би 70 год.Управлението на ГЕРБ обаче достига нови висини, Те са толкова ограничени, че не само не могат да управляват, но дори не могат и да крадат както трябва. Това вече е прекалено отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Май нищо не разбирате. Човекът просто ви припомни кой кара влака. Началник композиция е ТОЙ, а не КОЙ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар