Главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай не крие, че иска да върне компанията обратно в Китай чрез Google Play, магазинът за приложения за мобилната операционна система Android. Но това едва ли ще се случи толкова лесно, пише в свой анализ Ройтерс.
Google до голяма степен изтегли своите услуги от Китай преди пет години, отказвайки да продължи да самоцензурира резултатите от търсенето в страната. Оттогава тя има ограничено присъствие на най-големия интернет пазар в света, но повечето ѝ услуги, включително Play, са недостъпни.
Според главния изпълнителен директор на Asia Innovations Анди Тиян, който преди е бил директор на Google, компанията се нуждае от Китай.
Интернет гигантът отказва да коментира слуховете, че планира да даде тласък на Play в Китай през тази година.
Но Тиян и други твърдят, че Google е загубила почти всичките си позиции по отношение на важни услуги, най-вече търсенето и видео стрийминга, заради силни китайски конкуренти в лицето на Baidu, Tencent, Alibaba и Qihoo 360. Всички те са изградили собствени продукти и услуги, които изпреварват предложенията на американския гигант.
В Китай и на други места в Азия, фокусът се насочи от магазините за мобилни приложения към приложенията за изпращане на съобщения, които действат като портали за представянето на услуги на трети страни.
Чат приложението на Tencent – WeChat, което в началото наподобяваше WhatsApp, се превърна в платформа, която позволява на своите 600 млн. активни потребители месечно да играят игри, да извършват разплащания и много други неща.
Пазар, който не може да бъде игнориран
Но Китай е прекалено голям пазар, че да бъде пренебрегнат от Google. Apple се съобразява с местните закони и през последното тримесечие изкара 13,2 млрд. долара в Китай, Хонконг, Макао и Тайван, което прави този район втория най-голям пазар за компанията.
Част от представителите на индустрията се съмняват дали Google може да използва Play Store, за да върне част от другите си услуги в Китай, след като вече има утвърдени местни играчи. Освен това американската компания ще трябва да се съобразява и с местното законодателство. Това означава, че ще трябва да съхранява данните си в Китай, да отговаря на заявките за достъп до информация и да се съобразява с цензурата, особено ако става дума за данни, свързани с американското правителство.
Други твърдят, че фокусирането върху Google Play може да улесни целия процес. Крис Макдоналд, експерт по бизнес етика в Ryerson University в Торонто, твърди, че китайските регулатори ще разглеждат Play като по-малка заплаха, отколкото Search и Gmail, което ще намали броя на проверките от страна на властите.
Обратно в играта?
През тази година Китай ще се превърне в най-големия пазар на мобилни игри по приходи, генерирайки повече от 6 млрд. долара, твърди Питър Уорман, главен изпълнителен директор на холандската компания за анализи Newzoo. Близо 90% от парите, похарчени за мобилни услуги, отиват за игри, коментира той.
Google Play е достъпна в Китай, но достига само до 21 млн. души от общо 800 млн. китайски мобилни потребители, посочва Уорман. Платформите за приложения на интернет гигантите Qihoo, Tencent и Baidu възлизат на две трети от пазара. Тези играчи със сигурност няма да се откажат от предимството, което имат.
Производителите на телефони като Huawei и Xiaomi имат собствени магазини за приложения, които не само им носят приходи, но им позволяват да контролират преживяването, което устройствата им носят, поне в Китай.
Въпросът, който част от анализаторите задават, е дали Google не е закъсняла вече за Китай.