Общо 34 стартъпа за изкуствен интелект са били придобити през първото тримесечие на тази година, а това е над два пъти повече спрямо същото тримесечие година по-рано, твърди компанията за проучвания CB Insights, цитирана от Ройтерс.
Технологичните гиганти, които искат да засилят водещите си позиции в сферата на изкуствения интелект или да си извоюват отново загубените си позиции, са най-агресивните купувачи в случая. Google на Alphabet е придобила 11 стартъпа за изкуствен интелект от 2012 г. насам - най-големият брой от всички фирми. След нея се нареждат съответно Apple, Facebook и Intel според CB Insights.
Компаниите отказват да коментират своите стратегии за придобивания. Говорител на Apple обаче е потвърдил най-новото придобиване - на Lattice Data, стартъп, който специализира в работата с неструктурирани данни.
През първото тримесечие на тази година е сключена и най-голямата такава сделка до момента - Ford Motor инвестира 1 млрд. долара в Argo AI. Последната е основана от бивши директори на звената за автономни коли на Google и Uber Technologies.
Според анализаторите стартъпите се насочват към все по-широкото използване на изкуствения интелект в специфични области, като здравеопазването и търговията на дребно, вместо да се конкурират директно с утвърдени фирми.
“Това, което ще видите, са много големи играчи, които изграждат платформени услуги, а стартъп общностите ще се насочат повече към интелигентните приложения”, твърди Мак Макилуейн, управляващ директор на Madrona Venture Group.
“За хората, които наистина искат да се фокусират върху основните проблеми с изкуствения интелект, има голям смисъл да работят в големи компании”, твърди Адриан Аун, който е главен изпълнителен директор на Forward, група, насочена към здравеопазването. “Но за хората, които наистина искат да утвърдят ново поле, нова област, има по-голям смисъл да са отделени”.
Аун преди това е работил в Google.
Компаниите за изкуствен интелект, които остават в независимото поле, се превръщат в привлекателни за мнозина. Матю Зийлър, главен изпълнителен директор на Clarifai, която е специализирана в разпознаването на изображения и видеа, твърди, че компании, искащи да придобият фирмата му, са го търсили десетки пъти от стартирането на бизнеса му в края на 2013 г. досега.
Причината играчи като Unilever и Trivago да искат да придобият Clarifai е нейният ясен фокус в областта на изкуствения интелект.
“Google очевидно се конкурира с почти всяка компания на планетата”, коментира Зийлър. “Бихте ли им имали доверие, ако им бъдете партньор в изкуствения интелект?”.
Технологичните гиганти водят истинска война в наддаването за академици, специализирани в тази сфера. Стартъпите рядко имат капитала, за да се конкурират, но една компания с ясна мисия може да спечели при набирането на таланти, твърди Вик Гундотра, главен изпълнителен директор на AliveCor, която прави портативни монитори за следене на сърдечната дейност с изкуствен интелект.
“Те казват: “Искам да дойда тук и да работя по проект, който може да спаси живота на майка ми”, допълва той.