Усилията на технологичната индустрия в усъвършенстването на доставките до крайния клиент са добре известни. Онлайн търговците са обсебени от идеята да намират нови и нови начини за по-бързо, лесно и евтино доставяне на стоките си до вратата на потребителя. Но какво се случва с предметите, които всеки от нас иска да изпрати на свой познат, колега или клиент?
Базираната във Сан Франциско стартъп компания Shyp вярва, че част от наученото от големите компании може да промени начина, по който изпращаме и получаваме колети завинаги. От фирмата искат да позволят на обикновения човек да разполага с част от логистичната мощ на големи компания като Amazon.
Услугата, която Shyp предлага е изключително лесна за разбиране, поне в частта, която засяга потребителите. Сваляте мобилно приложение от интернет, снимате предмета, който желаете да изпратите, въвеждате адреса на получателя, и готово. Не се нуждаете от кашони, амбалажна хартия или найлон с балончета. Не ви трябва дори кантар, както и да избирате тарифата на коя куриерска компания е по-изгодна. Куриер на Shyp пристига при вас до 20 минути от подаването на заявката и взима въпросния предмет. Това е всичко.
Разбира се, пътят на предмета до крайната му дестинация едва сега започва. Според мнозина в идеята на Shyp има една основна въпросителна: дали компанията ще успее да извлече дивиденти от дейността си. Подобно на много други прохождащи компании, които синхронизират мобилно приложение с дадена услуга, и тук става въпрос за поверяване на мръсната и досадна работа на някой друг. Проблемът е, че това означава впрягането на солиден човешки ресурс, което пък води до увеличаване на разходите. Хората са скъпи, а физическите ограничения в преместването на предмети трудно могат да се виртуализират.
Въпреки това, съоснователят и изпълнителен директор на Shyp – Кевин Гибън – вярва, че компанията развива модел, който може да отговори на всички изисквания на клиентите и въпреки това, да бъде печеливш. Ако бизнес моделът проработи, смята Гибън, Shyp ще бъде изправена пред нова ниша, която още не е разработена. “Опитваме се да предложим логистичната сила на Amazon на всеки обикновен човек,” казва той.
Износ на експертиза
Според Гибсън услугата, която компанията му предлага, много прилича на тази на Kayak – сайт, който открива най-добрите цени на самолетни билети – само че за логистика, комбинирана с част от предлаганото от Uber (таксиметрови услуги).
След като куриерът идва и взима пратката ви, тя попада в разпределителния център на Shyp, където се претегля и опакова за път. Компанията открива най-евтиния начин да изпрати пакета до неговата дестинация, без значение от компанията, която ще изпълни поръчката.
“В зависимост от това какъв предмет пращате, опаковането му може да се превърне в сложна задача. Иначе казано, няма да знаете как да го опаковате,” казва Гибън. Според него много от хората, които се занимават с опаковането на пратките в Shyp, са посветени в изкуството по транспортирането на стоки, което е и най-сложната задача в процеса, тъй като е свързана с местенето на ценни и чупливи предмети с нестандартна форма и размер. Гибън се хвали, че компанията му вече има много клиенти – малки компании, които разчитат на услугите на Shyp, вместо да основат свой собствен логистичен отдел, тъй като им излиза по-евтино. Това означава, че клиентите не само могат да поверят труда по опаковането и изпращането на пратката на Shyp, но и да се възползват от експертизата на компанията.
Пратките идват в разпределителния център на компанията в брандирани найлонови пликове с QR код, или просто със залепен QR код на самите предмети. С тяхна помощ логистиците следят преминаването на пратките през целия процес, използвайки нищо повече от таблет с инсталирано приложение. Най-интересната, както и най-голямата машина в центъра на Shyp, се захранва с картон, от който тя произвежда поръчкови кутии, които отговарят напълно на размера на съответния предмет. По този начин Shyp оптимизира разходите си и не се налага да пълни празното пространство в кашоните с амбалажен материал, както прави Amazon например.
Игра с маржовете
Преди около 10 години Гибън за пръв път се сблъсква с предприемачеството, когато купува евтини стоки, след което ги продава с надценка в eBay. Тогава той изпитва известни трудности с изпращането на продадените артикули, което го вдъхновява да създаде Shyp. Отново тогава Гибън се учи да печели от разликата между цената, която той е готов да плати за дадена стока и цената, която други са готови да платят за същата.
Тъй като компанията борави с толкова много пакети, Гибън казва, че Shyp е способна да получи значителни отстъпки от големите куриерски фирми. Те също имат полза от подобно сътрудничество, тъй като групирането на пратките спестява излишното разхождане на шофьорите и намалява разходите. “За тях е много по-евтино просто да дойдат тук,” казва Гибън. Междувременно става ясно, че Shyp таксува клиентите с най-евтината възможна цена, която те са съгласни да платят, което в крайна сметка е повече, отколкото самите куриери искат. Разликата се задържа от Shyp. “Стига да имаш достатъчно голям обем от работа, можеш да си играеш с маржовете,” казва Гибън.
В момента Shyp работи единствено в Сан Франциско, но идеята на компанията е да отвори център в Ню Йорк в началото на октомври. “Положението само ще става по-добро,” казва Гибън.
Нови възможности
Куриерските услуги в градски условия са се доказали през годините като скъпо предизвикателство дори за най-богатите компании – Amazon, Google и еBay, тъй като разходите са много високи. Това прави перспективата, че Shyp може да постигне устойчив растеж, да изглежда още по-несигурна. Shyp начислява допълнителни 5 долара, с които клиентът си плаща за самата услуга по транспортирането. От компанията споделят, че тези пари отиват за заплатите на самите куриери.
Повече от две трети от тези куриери в Сан Франциско използват велосипеди, а останалите работят с личните си автомобили и ванове, което намалява режийните разходи на компанията. Стратегията на Shyp е да започне в града, плащайки на куриерите на час, след което, когато работата се увеличи, да премине към друг модел със заплащане за всеки отделен пакет. От компанията споделят, че графиците на куриерите са лесно предвидими и могат да бъдат планирани предварително, тъй като повечето заявки пристигат в системата на Shyp в нормалните часове на работния ден.
Компанията обмисля да позиционира ванове на определени места в града, които ще играят ролята на посредници между велосипедистите и разпределителния център.
Подобни съкращения на разходите са възможни единствено, защото Shyp е концентрирала усилията си в приемането, а не в самото доставяне на пратките. Единственият въпрос е дали компанията ще се радва на голямо търсене на услугата си. Дали отиването до пощата или опаковането на пратката със собствени усилия е толкова досадно и уморително, че да платиш на някого да го свърши вместо теб?
Вероятно отговорът е отрицателен. По-интересното обаче е, че Shyp ще разкрие пълния си потенциал, когато набере инерция. Така например, през миналата седмица Dropbox осигури на професионалните си абонати 1 терабайт празно пространство за същата цена, която те плащаха от години за 10 пъти по-скромна услуга. Много е вероятно голяма част от потребителите дори да не се доближат до използването на пълния капацитет, но същият отваря нови възможности за вдъхновение: “След като разполагам с толкова празно пространство, трябва да измисля какво да правя с него?”
Гибън вярва, че много хора използват безплатни обяви, за да продадат нещо лично, защото смятат, че процесът по изпращането на стоката в друг град или отдалечен квартал е твърде сложно. Според него в бъдеще е възможно Shyp да се занимава и с връщане на стоки от недоволни клиенти на големи търговски мрежи. Просто сканирате QR кода и след няколко часа на вратата ви се появява куриер на компанията, който се заема с останалото.
“Смятам, че услугите ни ще отворят пазара неимоверно,” завършва Гибън.
Логистичната мощ на Amazon, но за обикновени хора
Стартъп компанията Shyp е готова да свърши мръсната работа по изпращането на предмети вместо вас само за 5 долара
11:09 | 11.10.14 г.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
S&P 500 прекъсна продължилата седем сесии положителна серия
-
Кадър на деня за 27 ноември
-
Бюлетините в една пета от секциите ще бъдат преброени отново
-
Защо енергийните гиганти няма да обърнат гръб на петрола?
-
Кризата с доставчиците на авточасти в Европа се задълбочава, взимайки нови жертви
-
България и още шест страни от ЕС призоваха за защита на европейската автоиндустрия
-
САЩ са одобрили конкретни типове цели за ATACMS, Русия готви отговор*
-
Санкциите на САЩ удрят рублата, а валутните източници на Русия пресъхват
-
Неустойките за прекратен договор с мобилен оператор ще са до 3 стандартни такси
-
Pulse изгражда нов модерен клуб за 7 млн. лв. в „Люлин“
-
Военната индустрия на Украйна е под земята и чака пари, за да се разширява
-
Най-студената зима от началото на войната в Украйна ще тества енергийната система в Европа
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
Първи сателитни снимки показват, че руската ракета "Орешник" май е пропуснала целта си*
-
Квартал във Варна е лидер у нас по най-високи средни цени на тристайните жилища
-
САЩ са одобрили конкретни типове цели за ATACMS, Русия готви отговор*
-
OMV е първият клиент на "Газпром" в ЕС, който не си плати сметката за газа
-
Съдът отказа да отмени решението на кабинета за минималната заплата
-
В Германия се разработва технология за вятърна енергия от ново поколение
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Чуждите компании продължават да се изтеглят от забавящата се китайска икономика
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
Коментари
Финанси виж още
-
S&P 500 прекъсна продължилата седем сесии положителна серия
-
Опасността от американски мита отново помрачи настроенията на борсите в Европа
1 -
Лихвите по новите депозити на домакинствата растат и през октомври
-
ЕС ще финансира възстановяване на членките от бедствия с пари от кохезионните фондове
-
Стейбълкойн пазарът се възстанови от краха на Terra със 190 млрд. долара капитализация
-
Лихвите по новите заеми за бизнеса и жилищните кредити намаляха през октомври